lördag 28 april 2012

Elsie Petrén


Elsie (Maria) Petrén är saxofonist, kompositör och författare. Hon debuterade som författare år 2000 med böckerna om den saxofonspelande polisen Kommissarie Tax. Det har hunnit bli fem böcker och en samlingsbok om kommissarie Tax.

Elsie bor på Södermalm i Stockholm tillsammans med sin dotter Zoë och sin man Kenneth. När hon gick i skolan var hennes favoritämne syslöjd, hon var jättebra på det och ville bli designer.

Mellan åren 2006 – 2008 utkom hon med fyra böcker om Zäta. Zäta och sjukhusets mörka hemlighet är den första delen i serien.

Elsie nominerades till Spårhunden 2003, tilldelades Ture Sventonpriset Temmelburken 2004 och SKAP-stipendium 2005.

Böcker hon har skrivit som jag har läst är:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...