lördag 28 april 2012

Kasta syra

Författare: Monica Zak

Genre: Verklighetsbaserad
Sidor: 80
Förlag: Opal
Övrigt: Lättläst. Boken utspelar sig i Bangladesh där det finns många kvinnor och flickor som drabbats av samma öde som flickan i boken. Där finns också ASF, Acid Survivors Foundation, Syraöverlevarnas organisation, för alla de som överlevt attacker med syra och bensin.

Handling: Marzia som ska börja i åttonde klass bor i en liten by i Bangladesh. Marzias föräldrar har inte gått i skolan och är därför inte läskunniga. En pojke av en finare familj i byn vill gifta sig med henne men det vill inte Marzia så hennes pappa säger nej och förklarar att hon ska gå färdigt skolan först. Pojken som är van att alltid få som han vill hämnas genom att kasta syra på Marzia.

Omdöme: Boken handlar om ett ämne som inträffar varje dag för flickor och kvinnor i ett flertal länder. Samtidigt som det var väldigt obehagligt att läsa om Marzias öde var det intressant att få läsa om det.
Betyg: 8/10


2 kommentarer:

  1. jag läser denna bok just nu! vet inte hur jag ska skriva en bokredovisning? kan du kanske hjälpa mig din lilla bokslukaren?`=)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...