lördag 21 april 2012

Om jag kunde drömma / Twilight


Författare: Stephenie Meyer
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 443
Förlag: B Wahlströms
Serie: Twilight #1
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: Twilight
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Del 1 av 4 i Twilightserien. Passar åldern 12+.

 
Handling: Den 17-åriga Isabella (Bella) Swans föräldrar är skilda. Hon har bott hos sin mamma i det torra, varma Phoenix men måste nu flytta till sin pappa som bor i den lilla gråa, regniga staden Forks när mammans nye man får ett nytt jobb som gör att de tvingas resa en hel del. I Forks får hon nya vänner i bl.a Angela, Jessica, Mike och Eric. Men för sig själva håller sig en grupp om 5 mystiska och gåtfulla ungdomar som alla är otroligt bildsköna, rör sig graciöst och varken pratar eller umgås med några andra.

Bella hamnar jämte en av de udda "adoptivsyskonen", Edward Cullen, på biologilektionen som slutar med att Edward rusar ut ur klassrummet och tittar med avsmak på Bella. Bella förstår absolut ingenting men när hon sedan av olika anledningar lär känna Edward lite närmare upptäcker hon en del konstiga egenskaper som han har. Han är t.ex otroligt stark, extremt snabb i vissa av sina rörelser och han har iskall hud. På olika sätt får Bella reda på att han och hans familj är vampyrer, och det är inte allt! Så småningom inser hon att hon är förälskad i honom...

Omdöme: Jag älskar Twilightböckerna, jag har även läst dem på engelska. En del tycker att böckerna är könsdiskriminerande, t.ex för att pappan inte kan laga mat så när Bella kommer dit tar hon över matlagningen. Jag tycker att det är helt okej, det är ändå en "saga" och alla böcker är olika. Det finns så mycket annat i böckerna som gör dem läsvärda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...