onsdag 16 maj 2012

Guldkompassen - Den mörka materian I

Författare: Philip Pullman

Genre: Fantasy, äventyr
Sidor: Pocket 383
Förlag: Natur & Kultur
Övrigt: Passar från åldern 9 år. Del 1 av 3 i serien Den mörka materian.

Handling: Allting börjar när Lyras farbror, Lord Asriel, återvänder till England med berättelser om en plats nära Nordpolen där man genom norrskenets skimmer kan ana en annan värld. Kanske är barriären mellan världar av någon anledning förtunnad där?

Inte långt därefter försvinner Lyras vän Roger under mystiska omständigheter. Finns det ett samband mellan dessa händelser?

Den unga Lyra blir snart indragen i ett farligt äventyr, vilket innefattar vetenskapsmän som kidnappar barn, den vackra men olycksbådande mrs Coulter, intelligenta isbjörnar, härar som drabbar samman i polarmörkret, onda och goda häxor och så alethiometern dvs guldkompassen som är en magisk sanningsmaskin med stor makt för den som kan använda den rätt. Lyras resa blir lång och riskabel. Hon tvingas till slut inse att mycket mer än hennes eget liv står på spel.

Omdöme: De tre böckerna i den här serien är alla väldigt spännande och jag hade svårt att sluta läsa och lägga ifrån mig dem. Böckerna bör läsas i rätt ordning eftersom handlingen fortsätter. I varje bok träffar Lyra nya personer och dras in i nya äventyr som sammantaget leder fram till en spännande upplösning. Och den man minst anar är inte alltid den han eller hon utger sig för...
Betyg: 9/10


4 kommentarer:

  1. Böckerna om Den mörka materian äger verkligen! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst gör de! Jag har läst de flera gånger. Har du läst "Rubinen i dimman" och "Skuggan från norr"? Philip Pullman har skrivit de också. Jag tycker att de är bra också. :)

      Radera
  2. Åh, den boken är verkligen bra :D Det var länge sedan jag läste dem nu, ska skriva upp den på min lista på böcker jag vill hinna läsa/läsa om i sommar :)

    Jättefin blogg!

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...