onsdag 2 maj 2012

Philip Pullman

Philip Pullman är en brittisk författare som föddes den 19 oktober 1946 i Norwich. Hans mest kända verk är trilogin om Den mörka materian. Böckerna handlar om några barn som lever i olika parallellvärldar varav en är vår egen värld här på jorden.

När Philip var elva flyttade hans familj till en by i Wales där han blev vän med en äldre dam som lät honom låna böcker från hennes samling. Hon hade en otrolig blandning av böcker på sina hyllor.

När Philip var i sextonårsåldern fick eleverna i hans skolklass välja varsin bok till skolbiblioteket från biblioteksbilen som kom en gång varje termin. Det här var på landsbygden och att biblioteksbilen kom var en stor händelse för bokälskare. Han valde en bok som hette The New American Poetry, som hade ställts samman av Donald Allen. Han visste inte vad han skulle vänta sig, men han tror att den boken förändrade hans liv då den bekräftade hans egen längtan efter att skriva och visade honom en hel värld av möjliga saker att säga.

Böcker han har skrivit som jag har läst är:

  • Guldkompassen, Den mörka materian I (1997)
  • Den skarpa eggen, Den mörka materian II (1998)
  • Bärnstenskikaren, Den mörka materian III (2001)
  • Rubinen i dimman (1989)
  • Skuggan från norr (2008)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...