fredag 15 juni 2012

Här ligger jag och blöder

Författare: Jenny Jägerfeld

Genre: Ungdomsroman
Sidor: 251
Förlag: Gilla Böcker
Övrigt: Passar åldern 12-15. Boken vann Augustipriset 2010.

Handling: När Maja råkar såga av sig tummen på en skulpturlektion blir alla oroliga och tror att hon gjorde det med mening. Alla utom Majas mamma. Mamma som alltid har varit så känslolös och kall.
Majas föräldrar är skilda, varannan helg bor Maja hos mamma. Kommer dit efter skolan på fredag och åker hem på söndagen.
När Maja åker hem till sin mamma över helgen så är hon försvunnen. Mamma brukar ju alltid veta när hon kommer, om hon hade någonting som kom i vägen skulle hon ju ha ringt eller mejlat i god tid före helgen. Maja träffar nitton-åriga Justin som får henne att glömma allt om sin försvunna mamma.
Men sedan läser Maja ett mejl som inte är till henne, ett mejl hon inte borde se, ett mejl hon ångrar att hon läste, ett mejl som förändrar allt.

Omdöme: Boken har en sorglig handling men är även jätterolig.
Betyg: 7/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...