tisdag 19 juni 2012

John Flanagan

John Flanagan föddes 22 maj 1944 och är australisk fantasyförfattare. Han bor i Sydney, Australien tillsammans med sin fru. Han mest känd för sin bokserie Spejarens Lärling, som handlar om pojken Will som blir lärling åt den mystiske spejaren Halt.

Innan han blev författare arbetade han med reklam och tv-annonser. John började arbeta med vad som skulle bli fantasyserien Spejarens lärling på 1900-talet, som kortare historier för sin son Michael, som då var en mindre, tolvårig pojke. John ville uppmuntra honom till att börja läsa, samtidigt som han ville visa honom att hjältar, som seriens huvudperson Will, inte behöver vara stora och starka. I början av 2000-talet bestämde han sig för att göra om några av berättelserna till den första boken i serien, Gorlans ruiner, som släpptes 2004. Elva böcker i serien har hittills släppts.
2008 vann han Australian Publishers Association's Book of the Year for Older Children och deras International Success Award för boken Fången i Arrida.
Romanen kommer att besvara frågor som lämnats öppna, och berättar bland annat om hur Will blev föräldralös, och vad hans förhållande med Halt egentligen är.

Böcker han har skrivit som jag har läst:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...