måndag 16 juli 2012

Cirkeln

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Genre: Spänning, fantasy

Sidor: 532
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Engelsforstrilogin #1
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Cirkeln
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12-15. Första delen i en serie.

Handling: I början av höstterminen dör en kille i skolan. Alla tror att det är självmord, alla utom de som faktiskt vet vad som hände.

En natt då månen färgats besynnerligt röd, förs sex tonårstjejer till Engelsfors nedlagda folkpark. Ingen har något gemensamt eller vet varför de är där. Det enda de vet är att de måste stoppa ondskan och att utan varandra kommer de inte överleva...

Omdöme: Detta är en oerhört omskriven ungdomsbok och ärligt talat så vara jag faktiskt tveksam inför att läsa "Cirkeln". Jag har ingen aning om varför, men det var bara en känsla.

Hur som helst så läste jag den ändå, i tron om att det kanske kunde bli hyfsat bra. Och låt mig säga att det blev det, mer än bra!

Sidorna flyger förbi i ett naffs, boken är aldrig tråkig och det är med svårighet jag lägger den ifrån mig. Historien flyter på bra och passar utmärkt till sträckläsning. Karaktärsbeskrivningarna är välgjorda och likaså själva boken.
Bland karaktärerna är det helt klart Minoo och Rebecka som är mina favoriter.

Nu ska jag helt klart läsa fortsättningen på denna underbara ungdoms-trilogi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...