tisdag 10 juli 2012

Maud Mangold

Maud Mangold föddes 1954 i Södermanland och är en svensk författare. Maud är numer bosatt i Göteborg och skriver på heltid.


Maud växte upp i Södermanland, nästan mitt ute i skogen. Det var en fri tillvaro, barnen hade stora revir i hagar hos hästar och kor eller bland grankojor och i klätterträd. I skogen bodde trollen och fast de visste att trollen inte fanns på riktigt så gömde de sig bakom buskar och stenar.
- De tre böckerna i serien Magiska tecken utspelar sig istället i staden, men i en annan tid. Att skriva dem var ett sätt att verkligen lära känna Göteborg, som har varit min hemstad hela mitt vuxna liv, säger Maud. Ofattbart mycket har förändrats sedan mitten av 1800-talet, ändå tycker Samuel att han lever i en modern tid då samhället utvecklas snabbt. De magiska tecknen kan dyka upp var som helst, bara man ser dem. Och då som nu tar vi människor till besvärjelser och magiskt önsketänkande när det kniper.
- Min senaste hjältinna heter Vilma och är lite yngre än de tidigare. Hon råkar få med sig en vätte i ryggsäcken efter ett besök på landet. Det är på sätt och vis en logisk fortsättning på berättelsen om Landet Innanför, där jag undersökte vad som egentligen har hänt med folktrons olika väsen. Vättarna hittade inte riktigt någon plats att bo på där, så vart hade de tagit vägen? Jo, eftersom de behöver bo i människors närhet har de förstås flyttat till staden!

 Böcker hon har skrivit som jag har läst är:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...