torsdag 12 juli 2012

Sonya Sones

Sonya Sones är en amerikansk poet och författare. Hon föddes i Boston, Massachusetts, men bor numera nära stranden i södra Kalifornien. Efter examen på Hampshire College undervisade hon film vid Harvard University, hennes andra jobb har inkluderat barnkläder-designer, tecknare, fotograf och filmredaktör. Hennes stil skiljer sig från de flesta författare i att hennes romaner är skrivna i versform. Detta innebär att de är en serie av dikter som, när den läses i ordning, berättar en historia.  
Sonyas första tre vers-romaner har vunnit ett flertal utmärkelser. Hennes debutroman, Sluta låtsas: vad hände när min syster blev galen har vunnit flera utmärkelser, bland annat en Christopher Award, Claudia Lewis Award för poesi, Myra Cohn Livingstons Poesi Award och en nominering till en Los Angeles Times Book Prize. Under 2004, 2005 och 2010 omfattade ALA Vad min mamma inte vet på sin lista över de tio mest utmanade böckerna. Den fick numret 31 på ALA: s lista över de 100 mest utmanade böcker av decenniet. Hennes fjärde bok, Vad min flickvän inte vet , publicerades i juni 2007. Det är uppföljaren till Vad mina vänner inte vet, och plockar upp precis där den andra berättelsen tar slut, bara det är sagt från Robin synvinkel.

Böcker hon har skrivit som jag har läst är:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...