torsdag 23 augusti 2012

City of Bones

Författare: Cassandra Clare
Genre: Fantasy, romantik
Sidor: 485
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Serie: The Mortal Instruments
Del: 1
Utgivningsår: 2007
Originaltitel: City of Bones
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+ (om man är bra på engelska då)

Handling: Clary Fray bor tillsammans med sin mamma i USA, hennes pappa dog i en bilolycka innan hon föddes, och hon har en bästis som heter Simon. En dag går hon på en nattklubb med Simon, som egentligen hatar klubbar, men följer med för Clarys skull. Väl inne på klubben ser Clary hur en väldigt vacker flicka drar in en pojke genom en dörr. Hon tänker inte så mycket mer på det. Först när två killar följer efter dem anar hon att något är fel, hon får det ytterligare bekräftat när hon ser att den ena killen har en kniv med sig. Hon säger till Simon, men han ser inte ett dyft, de är som osynliga för honom. Clary säger åt Simon att springa och hämta en vakt och springer själv in genom där hon finner de två killarna i full färd att försöka mörda pojken. Det visar sig att tjejen och killarna är Shadowhunters-krigare tränade för att förgöra demoner. De blir väldigt häpna när Clary kommer, av anledningen att hon inte borde kunna se dem över huvud taget.


Några dagar senare söker Jace, en av dem två killarna, upp henne. Han pratar om något som kallas Institutet och om någon som heter Hodge som vill träffa och prata med henne. Dessvärre har hon inget val. Clary lyckas komma därifrån, men hon kommer hem till en mardröm. Hela lägenheten är slagen i spillror och hennes mamma är spårlöst försvunnen. Lägenheten är tom sånär som på en liten demon som hon dödar genom att trycka upp en sak i halsen på den. Under slagsmålet blir hon skadad och medvetslös, och när hon vaknar upp är hon på Institutet - platsen där Shadowhunters håller till och tränas. Clary finner sig plötsligt i en värld full av onaturliga varelser, och hon är tydligen en Shadowhunter hon också, och de måste till varje pris finna mannen som ligger bakom allt ihop, Valentine...

Omdöme: Det blev en väldigt rörig recension eftersom det händer saker i boken nästan hela tiden. En anledning till att jag läste boken var för att jag har hört väldigt mycket gott om den, och det verkar faktiskt stämma, den är jättebra. Jag kan störa mig på är att vissa av karaktärerna är så perfekta, perfektion är inte min grej, ingen kan vara helt perfekt. Det är inte särskilt...mänskligt eller vad man ska säga. Min favoritkaraktär är ed nöd och näppe Jace, även om han är ganska perfekt, annars är Simon inte långt därefter.
Jag är ett STORT fan av serien! Omslagen är mycket fina, särskilt med att det glänser och städerna och broarna. Färgen är också väldigt passande enligt mig och ryggarna passar fint i bokhyllan.
Som ni kanske förstår längtar jag efter att del 6 kommer ut. Det jag vill ha sagt är att om du inte har läst serien än ska du verkligen göra det! Jag har också hört att det ska bli film av böckerna och att Lily Collins ska spela Clary.

2 kommentarer:

  1. Åh jag längtar jättejättejättemycket till att filmen ska komma ut! :D

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...