onsdag 8 augusti 2012

Diana Wynne Jones

Diana Wynne Jones föddes 16 augusti 1934 i London och dog 26 mars 2011, hon blev 76 år. Diana var endast fem år gammal när Nazityskland attackerade Polen och andra världskriget utbröt. När England förklarade krig mot tyskarna i augusti 1939 satte Dianas far sina döttrar, Diana, Isobel och Ursula, i en lånad bil och körde hem dem till deras farmor och farfar i Wales. Där fick de stanna medan fadern åkte tillbaka till deras mor. Dianas farfar var en predikant, en sträng sådan och deras farmor var en undergiven hustru. Mycket var annorlunda i Wales, för att inte tala om det främmande walesiska språket. Diana och hennes syster blev "de där engelska flickorna" och blev utanför.
Diana studerade vid St Annes College, Oxford och gick på både C.S Lewis och J.R.R Tolkiens föreläsningar, och tog sedan examen 1956. Samma år gifte hon sig med en forskare i medeltida litteratur och de fick tre söner. De bodde i Oxford fram till 1976 då de flyttade till Bristol. Diana Wynne Jones avled den 26 mars 2011, efter en lång tids kamp mot lungcancer.

Böcker hon har skrivit som jag har läst är:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...