onsdag 8 augusti 2012

Harry Potter och De Vises Sten

Författare: J.K Rowling
Genre: Fantasy, äventyr, science fiction
Sidor: 374
Förlag: Tiden
Serie: Harry Potter
Utgivningsår: 1999
Originaltitel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Översättare: Lena Fries-Gedin
Övrigt: Passar åldern 12+. Del 1 i Harry Potter-serien.

Handling: Harry Potter bor tillsammans med sin moster, morbror och kusin på Privet Drive 4. De är elaka och behandlar Harry vidrigt, raka motsatsen till hur mostern och morbrorn behandlar sin son. Harrys föräldrar dog i en bilolycka. Det börjar hända de mest märkliga saker, mystiska människor med mantlar som viskar i gathörnen, konstiga katter som läser kartor, svärmar av ugglor mitt på ljusa dagen.

En dag får Harry ett underligt brev, det är första gången Harry får ett brev, någonsin. Men får inte veta innehållet, för hans moster och morbror tar det ifrån honom. Men den mystiska avsändaren verkar veta att Harry inte har läst sitt brev och det kommer massor med brev.  Harrys morbror gör allt för att stoppa flödet av brev som kommer, han spikar för dörrar och fönster, men då kommer breven ner genom skorstenen. Då får morbrorn nog, han tar med sig hela familjen till ett ensamt, fallfärdigt hus på en ö för att undvika att få fler brev.
Allting förändras när jätten, Hagrid, slår in dörren. Hagrid berättar att Harry är trollkarl och att han ska gå på Hogwarts - en skola för trollkarlar och häxor. Han berättar också hur Harrys föräldrar egentligen dog.
På Hogwarts träffar Harry sina två bästa vänner, Ron och Hermione. Tillsammans med dem är han med om ett riktigt stort äventyr!

Omdöme: SÅ BRA! När jag läste boken för första gången blev jag kär. Den var så bra! Jag kunde inte slita mig, vilket kännetecknar en bra bok. Det är otroligt hur man kan skriva så bra!

Vad gäller karaktärerna så älskar jag dem, J.K Rowling har gjort dem så verkliga och jag känner igen mig själv i Hermione.
Jag är ett stort fan av hela serien, som man kan läsa om och om igen. 
Alla kan läsa den, oavsett ålder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...