måndag 27 augusti 2012

Omslagsduell #1 - Spejarens Lärling/Rangers Apprentice

Ja, en omslagsduell skulle sitta fint! Jag har ärligt talat funderat på att göra det här väldigt länge och nu hade jag äntligen tid. Den här gången är det serien Spejarens Lärling, de svenska mot de engelska (?) originalen.

Engelska                                                                                     Svenska


































Det var hela serien, elva böcker. Personligen tycker jag att våra svenska omslag är finare än de engelska med alla vackra färgtoner och alltid denna spejare. Pilarna gör sitt till, det känns lite som en symbol för mig nu för tiden, en symbol som hör till Spejarens Lärling.

Omslag 1: Båda omslagen är väldigt fina, det engelska med den mystiska spejaren och det svenska med ruinerna. Men det får bli det svenska!
Omslag 2: Jag tycker att båda är passande, men det blir återigen det svenska.
Omslag 3: Inget som tilltalar mig på någon av omslagen. Det svenska!
Omslag 4: Det är så svårt att bestämma sig, jag äskar hur ljuset letar sig in mellan träden och ned i gläntan och den höstbruna färgen på det svenska omslaget, men det engelska omslaget känns mer passande eftersom det är strid. Det engelska omslaget blir vinnaren!
Omslag 5: Sveriges på grund av dimman och de spretande träden i bakgrunden som påminner väldigt mycket om just den hemsökta skogen.
Omslag 6: Här är Sverige den självklara vinnaren. Det svenska omslaget är en av mina två favoritomslag (av de svenska), och anledningen till det är för att färgen är så fin och inget kan slå det!
Omslag 7: Ja, jag tycker det engelska passar bäst till handlingen så det får det bli.
Omslag 8: Ähum, jag kan faktiskt inte bestämma mig!
Omslag 9: Jag gillar inget av de särskilt mycket, men jag gillar det svenska mest om jag måste välja.
Omslag 10: Det svenska omslaget är ett av mina två favoritomslag bland de svenska av samma anledning som på omslag 6.
Omslag 11: Englands! Jag har ingen aning om varför, det känns bara så...rätt att välja det omslaget.

Sverige: 7/11
England: 4/11
Kommentar: Det var skrattretande hur enkelt och med så stor ledning Sverige vann! Enligt mig blev det Sverige...

Jag tänkte göra exakt likadant fast med Harry Potter-serien imorgon...


3 kommentarer:

  1. Personligen gillar jag faktiskt de engelska mest, fast tycker de svenska är otroligt fina med pilarna och spejaren i bakgrunden! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mina favoriter är de svenska, men de engelska är ju självklart väldigt fina de med! :D

      Radera
  2. Tror faktiskt att originalomslagen är australiensiska :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...