onsdag 8 augusti 2012

Trollkarlarnas hemliga pakt

Författare: Diana Wynne Jones
Genre: Fantasy
Sidor: 494
Förlag: Rabén&Sjögren
Serie: -
Utgivningsår: 2006
Originaltitel: The Merlin Conspiracy
Översättare: Ann Margret Forsström
Övrigt: Passar åldern 12+

 
Handling: När Nick följer med sin pappa på en föreläsning blir han tagen för att vara en annan person. Han reser till en helt annan värld, Blest-öarna. Efter mycket om och men träffar han Roddy och hennes kompis Grundo. De är medlemmar i det kungliga hovet på Blest-öarna, en värld full av magi, men nu har magin rubbats och ingenting fungerar som det ska. Hon och Grundo är de enda som vet att en konspiration mot kungen pågår, det finns ingen vuxen de kan anförtro sig åt, för alla vuxna har druckit ur den förgiftade bägaren och är för tillfället bortom all hjälp. Hela landet svävar i fara och hon behöver hjälp.
Under ett besök hos sin morfar får hon kontakt med Nick, som hon inte känne. Vissa tecken tyder på att Nick ska hjälpa henne att ställa allt till rätta. Men Nick kommer från en helt annan värld, som verkar blek och alldaglig i jämförelse med Blest-öarna, och är varken trollkarl eller magider. Hur ska några barn, där en av dem är en helt vanlig pojke, kunna överlista skickliga trollkarlar?
När Roddy och Grundo kommer hem från besöket hos hennes morfar har hela hovet rest. Varför har ingen sagt till Roddy och Grundo? Och var är alla?

Omdöme: Spännande, rolig och mycket fantasy. Ja, den är lite rolig, i alla fall vissa delar av boken. Det är en typisk bok som jag gillar. Karaktärerna gillar jag de flesta av. Särskilt Maxwell Hyde, Mini, Romanov, Dora, Grundo. Tvillingarna Ilsabil och Isadora är också mina favoriter, men de är lite gnälliga, vilket gör dem roliga och vedervärdiga på samma gång. Jag gillar verkligen Roddys släkt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...