onsdag 8 augusti 2012

Vi ses - lova det!

Författare: Pernilla Gesén
Genre: Kärlek, vänskap
Sidor: 159
Förlag: B Wahlströms
Serie: Klass 7B #9
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Vi ses - lova det!
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 9-12 år.

 
Handling: Snart är det sommarlov och kompisarna i klass 7b ser fram emot sommarlovet med både glädje och sorg. Snart kommer inte klass 7B finnas mer. Efter sommaren kommer de som är kvar gå i åttan. För med skolavslutningen kommer ett jobbigt, smärtsamt och tråkigt avsked.

Paulina har det jobbigt hemma med mamma som bara är ledsen. Skilsmässan har tagit hårt på henne. Paulina vägrar att träffa sin pappas nya flickvän. Det är tur att hon har Kalle, men ingenting är som förr mellan dem.

Oskar skulle vilja vara på judoklubben varje dag. Där kan han koncentrera sig och glömma allt som är jobbigt och gör ont. Precis när allt håller på att ordna sig och bli bättre händer något som aldrig fick hända.

Tessan ska snart flytta till Göteborg och gör allt för att få stanna kvar hos sina vänner och Set. Men snart har lägenheten tömts på möbler och minnen. Hur ska hon klara sig utan Set och sina vänner?

Kalle önskar att han inte var så feg. Att han bara kunde ställa frågan till Paulina. Men det är som om orden inte vill komma ut. Varför kan ingenting vara enkelt?

Omdöme: Jag måste bara säga oj. Boken var bättre än jag hade förväntat mig, men det är klart, det var ju länge sedan jag läste den övriga delen av serien. I slutet skrev Tessan ett så fint mail till Set. Pernilla Gesén skriver levande och hyffsat bra, det är mycket känslor nu när de ska sluta sjuan och delar av klass 7B kommer att upphöra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...