söndag 2 september 2012

Mitt klimatkatastrofala liv

Författare: Saci Lloyd
Genre: Miljö, livsöde
Sidor: 333
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Carbon Diaries 2015
Översättare: Lottie Eriksson
Övrigt: Passar åldern 

Handling: Året är 2015 och Lauras liv är rena rama mardrömmen, naturen har börjat visa att den inte klarar av mer utav människans föroreningar och utsläpp. Allt detta på grund av hennes förfäders misstag, stormar, skyfall och torka drabbar jorden. London inför ett nytt besparingssystem för att inte släppa ut så mycket koldioxid. En ransonering som innebär en stor omvandling i Lauras redan så usla liv, där hennes syster revolterar och föräldrarna snart glider ifrån varandra helt och hållet.


Det nya systemet innebär att varje person får ett kort laddat med ett visst antal koldioxidpoäng som de får använda sig av varje månad, om man överskrider ransoneringen kan man inte förbruka mer koldioxid under den månaden.
Det är komplicerat att leva i en helt förändrad omgivning med andra krav när världen håller på att bli sönderslagen av stormar och naturkatastrofer, och speciellt för en ung tjej som har mycket annat som snurrar runt i huvudet, både vänner, skola, sin familj och ett band och sin största kärlek; RD att tänka på.

Omdöme: Frågorna som boken tar upp ger verkligen en tankeställare och det är en intressant fråga, det är något som jag inte kan förneka. Boken i sig är väl faktiskt inte jättebra, det känns overkligt att det skulle inträffa redan om 3 år, men så som vi förorenar världen skulle det inte förvåna mig om det faktiskt hände om några decennier (ungefär 30 år). Det faktum att Laura har tillgång till dagbok oavsett när och alla förhållanden, är också något jag tycker är lite konstigt.
Boken är bra på många sätt, men den är helt enkelt inte särskilt trovärdig.

1 kommentar:

  1. Det verkar som ett tufft liv och en bra bok, eller ska jag säga hyfsat bra bok...

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...