fredag 14 september 2012

Tankeläsaren - De Utvalda

Författare: Kristin Cashore
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 480
Förlag: Månpocket (Tack för boken!)
Serie: De Utvalda
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: Graceling
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Passar åldern 12+

Handling: Katsa är en särling, dvs en människa med olika färger på ögonen och med en speciell gåva. Särlingar ska tjäna sin kung om han tycker gåvan är användbar. Katsa är ett ovärderligt vapen för kungen Randa i kungadömet Middluns, eftersom hon har dödandets gåva.


Katsa är ungefär arton år, och hennes jobb är att döda och hota folk, som t ex grannar och undersåtar som har irriterat kung Randa. För hon är nämligen en särling, en med ögon i två olika färger och med en gåva som kungen får utnyttja hur han vill. Hon var bara åtta år när hon dödade någon för första gången. Han var ett äckel, och hon slog bokstavligt talat in näsbenet i hjärnan på honom. Ingen kan besegra henne – om hon slåss mot tio män i rustning är Katsa den som kommer att gå segrande ur striden. Ingen har vunnit emot henne, de har nämligen inte en chans. Hon kommer alltid att vara stridens segrare. Eller, rättare sagt, hon trodde det...
Hon trodde det ända tills hon möter prins Greening från Lienid, han kallas Po. Han är också en särling, antagligen med stridens gåva. Han är mystisk och Katsa kan nätt och jämt segra över honom när de har slagsmål. Han letar efter sin farfar som försvunnit när han möter Katsa som just befriat farfarn ur fängelsehålorna i Murgon City. Katsa och Po bestämmer sig för att gå ut på en farofylld resa för att söka efter den som kidnappat farfarn och som måste vara en av kungarna i de sju kungadömena, förutom Kung Randa och Pos pappa. Kungen Leck är en av de "misstänkta", men kan han verkligen vara kidnapparen, kungen med ett öga som är känd för sin snällhet och sin kärlek för djur?

Omdöme: Jag har hört så mycket bra om den här boken, men aldrig insett att allt bara var skitsnack. När jag slår upp första sidan i boken för att läsa har jag skyhöga förväntningar, men jag blir besviken. Boken är inte vad man ska kalla fängslande, som så många har beskrivit den.

Katsa, det finns ett ord som beskriver henne väldigt bra, känslokall. Hon är väl något av en robot i början, inga känslor överhuvudtaget, men senare i boken blev hon lite mer mänsklig för mig. En stark kvinnlig huvudperson, det gillar jag faktiskt, men det fattas känslor för att det verkligen ska funka.
Po och Bitterblue, det är mina favoritpersoner, några jag snabbt fattade tycke för. Jag älskar namnet Bitterblue, så vackert, men det är inte enbart därför jag gillar henne. Hon är så modig och förståndig, trots sina unga år, hon är gullig för mig. Po är nästan lite för perfekt, men det gör inte mig något den här gången.

Jag tycker att man kunde fått veta lite mer om skurken, man fick ju bara träffa honom/henne två ynka gånger. Angående särlingarna så blev jag nästan lite förargad, varför hånar folk dem, jag hade gjort vad som helst för att få vara en särling, det är ju en fördel med att ha en gåva.
Som sagt blev jag lite besviken och jag har tagit upp det mesta förutom en sak. Världen de lever i, vad finns bortom den? Tar den kanske slut? Vad kommer efter kungarikena? Något jag skulle kunna fundera på tills jag blir galen, kunde Kristin inte ha berättat lite mer om den? Är deras jord rund, som vår?

Trots att jag inte tyckte boken var bland de bättre jag läst känner jag ändå att jag vill läsa fortsättningen för att se om mina frågor blir besvarade och om böckerna har utvecklats något.


5 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att boken inte var så bra, hoppas att Monstret dotter är bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monstrets dotter mycket bättre (tycker jag) men lite seg.

      Radera
    2. Det hoppas jag verkligen!

      Radera
  2. ÄNTLIGEN nån som håller med mig! Jag är väldigt trött på att typ alla verkar älska den D:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar som att alla dyrkar boken! Kul att du tycker som jag, jag trodde jag var den enda som tyckte så :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...