söndag 9 september 2012

Varma kroppar

Författare: Isaac Marion
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 287
Förlag: Mix Förlag
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Warm Bodies
Översättare: Kristoffer Leandoer
Övrigt: Passar åldern 12+

Handling: R bor på en flygplats. Den fungerar förstås inte som en flygplats utan bara som bostad åt över hundra zombies. Förvisso behöver de inget skydd mot väder och vind men de vill på något sätt ändå ha tak och väggar omkring sig. De känner inte hunger men får ett enormt sug efter människokött och då drar de iväg på jakt. Allra mest känner de sug efter att äta människohjärna. Det är lite som en drog - när de äter hjärnan så upplever de för en kort stund den människans minnen och det är för dem som att leva en stund igen, att minnas sitt eget liv. 


Men något händer på en jakt. R anfaller en ung pojke, och glupsk som han är går han direkt på det godaste - hjärnan. En stor tugga - och han "blir" Perry Kelvin som minns sitt liv. En viktig person i Perrys liv är Julie - hans flickvän. När R kommer ur "minnesruset" så ska han anfalla resten av människorna i gruppen Perry ingick i - men då står Julie där. Och han minns henne från Perrys minnen. Och av någon märklig anledning som han själv inte förstår så vill han inte äta upp henne utan vill tvärtom skydda henne från att bli uppäten. Han tar med henne till flygplatsen och håller de andra zombierna borta från henne. Och inte äter han upp henne senare heller utan i stället installerar han henne i sitt krypin i ett flygplan och visar henne sina skatter som han samlat ihop. Han är inte lik de andra zombierna faktiskt - han samlar på prylar han hittar och tycker om att ha dem omkring sig fast han inte ens vet vad de har varit för något. Han lyssnar till och med på musik. Och Julie, som från början är helt skräckslagen förstås, börjar slappna av och försöka prata och förstå R. Makabert nog har R de sista resterna av Perrys hjärna i fickan (som en slemmig doggybag, liksom) och går och småäter på den med jämna mellanrum. Han lär känna Julie bättre och bättre, och han förändras allt mer.


Omdöme: Jag har aldrig förr läst en zombiebok, men jag kan säga att den nog  inte är som någon annan, den är den enda i sitt slag (och då menar jag inte att det är den enda zombieboken i världen). Det är något så ovanligt som en tänkande zombie som vaknar upp och finner mer och mer människa i sig.
För det första så är R och Julies relation helt mirakulös, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är så annorlunda med att han förändras som han gör. Ja, R är nog den mest unika zombie jag har stött på (inte för att jag har stött på särskilt många zombies eller läst böcker som handlar om de för den delen, men han är inte som jag har hört att zombier ska vara), boken skulle inte vara någonting utan honom.

Min favoritkaraktär är R, helt klart. Han förändras så mycket om man jämför honom tidigare i boken och senare i boken. Kärleksintresset för Julie gör boken mycket mer spännande. Vanligtvis skulle jag nog inte gilla Julie ett dyft, men faktiskt gör jag det, en sak som jag gillar med Julie är att hon klarar sig själv för det mesta.

Det var ingen ny favorit, men det betyder verkligen inte att den är dålig för det, du ska absolut läsa den!

4 kommentarer:

  1. Asså, jag måste verkligen läsa den! Men just nu har jag lite olästa böcker som jag måste ta och läsa först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste du! Jag rekommenderar den verkligen ;)

      Radera
  2. Åhh den verkar superbra, ska ta ock läsa den om jag får tid ^^

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...