onsdag 31 oktober 2012

Delirium

Författare: Lauren Oliver
Genre: Dystopier, kärlek
Sidor: 465
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Delirium-trilogin #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Delirium
Översättare: Helena Ridelberg
Övrigt: Passar åldern

(Jag hittade en gammal recension som inte hade publicerats, så det gör jag nu!)

Handling:                                Kärlek är en sjukdom.
Kärlek är ett brott.
Regeringen kontrollerar allt.
Skulle du ge upp eller kämpa emot?

Snart är Lena 18 år och ska genomgå behandlingen. Då kommer hon inte längre kunna bli kär. Regeringen beslutade för flera decennier sedan att kärlek är en sjukdom, och man måste förhindra den från att bryta ut. I hela sitt liv har Lena längtat efter att bli botad, och hon har drömt om att regeringen ska para ihop henne med en partner.
Men innan man går igenom behandlingen så måste man genomgå en mycket viktig utvärdering, som görs i de statliga laboratorierna. Man ska svara på vissa frågor, om till exempel sina favoritböcker, favoritämne i skolan osv. Sedan så sätts ett slutbetyg från ett till tio.
Det finns vissa, outtalade regler, om vad man ska svara och inte svara. Får man för lågt så ska man genomgå behandlingen tidigare, kanske innan sin artonårsdag. Visserligen så är det riskabelt, eftersom de som genomfört det för tidigt kan få men för livet. Men, som sagt, allt för att skydda Förenta Staterna från kärlek!
Lena vet redan vad hon ska svara. Hon har lärt sig det utantill. Men när hon väl är där på utvärderingen så går allting fel, hennes hjärna tänker säga en sak men hennes mun säger något annat. Betygen bara dalar.
Plötsligt så avbryter något hennes utvärdering: kossor, som kommer inrusande i rummet, en hel flock, hur det nu kommer sig.
Och på taket till ena laboratoriet så står en kille och skrattar. Som blinkar åt Lena. Vem är han? När hon träffar Alex förändras allt.
En dag när Lena är ute och springer med sin bästis Hana så träffar hon på killen från taket när de smiter in på Laboratorieområdet. Han heter Alex, han jobbar som vakt och han viskar ett enda ord i Lenas öra: grått. Det hon svarade på färgtestet från Utvärderingen. Och dessutom så föreslår han att hon ska gå till en av stränderna och se på solnedgången, vilket hon bestämmer sig för att göra. Visserligen så är det okej att flirta med en botad, för Alex är en, men ändå.
Vad Lena inte anar är att Alex har en hel del hemligheter. Och att kärlek är kanske inte alls är så farligt…

Omdöme: När jag först öppnade boken och började läsa så tyckte jag att det var tråkigt, för det var bara information på vareviga sida. Men efter ett tag började saker och ting inträffa och då var jag fast!
Min favoritkaraktär i boken var...Grace, abslolut! Hon verkade trots sina unga år så förståndig och förnuftig och samtidigt så snäll. Alex var för perfekt för min smak, jag hatar perfekta personer...jag menar, ingen kan ju vara perfekt! Lena var jag inte heller särskilt förtjust i. Hon verkade väldigt jobbig i början och hon trodde så blint på regeringen, men, i slutet är hon inte sådan överhuvudtaget, som tur var.
Jag kan knappt vänta tills den kommer ut på svenska, annars får jag väl läsa den på engelska!
Jag råder dig att läsa den om du inte redan har gjort det!


2 kommentarer:

  1. Måste verkligen läsa den boken!:)
    Snälla hjälp mig att få Mimsan att gå bus eller godis med mig genom att rösta på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste du! :)
      Mimsan måste gå bus eller godis, men det är lite för sent för det nu...

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...