tisdag 16 oktober 2012

I taket lyser stjärnorna

Författare: Johanna Thydell
Genre: Livsöde
Sidor: 222
Förlag: Alfabeta (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2010
Originaltitel: I taket lyser stjärnorna
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+



Handling: Jenna är tretton år och har just börjat sjuan. Det enda hon borde oroa sig för är Ullis-Knullis i klassen som hon hatar och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne. Men Gud har inte skött sitt jobb. Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, en duschstol och peruker. Där bor nämligen en mamma som har cancer.

I taket i Jennas rum har hon och mamma klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret. Under en av dem har hon gömt en dikt. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

Omdöme: Sorglig är det perfekta ordet för att beskriva boken. Att som 13-åring få veta att ens mamma är döende i cancer är troligen det värsta som kan hända. Hur hanterar man sorgen, ledsenheten och ilskan? Tänk att ha en mamma som hon förstår snart ska försvinna. Det är inget jag önskar mig i varje fall.
Johanna berättar om kompisar och att vilja passa in... Allt det som hör till tonåren, och vid flera tillfällen nickar jag igenkännande.
Jenna får ta ett alltför stort ansvar och ges ingen tid för att uttrycka sina känslor och sin frustration. Johanna förmedlar känslorna på ett fantastiskt sätt och är en otrolig författare som skriver bra, detta är en bok att rekommendera!


4 kommentarer:

  1. Gud, kändes sorgligt bara att läsa handlingen! :'(

    Sv: haha tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet! :(
      Så lite så! ;)

      Radera
  2. Jag har läst Johannas andra böcker: "Ursäkta att man vill bli lite älskad" och "Det fattas en tärning".
    "Ursäkta att man vill bli lite älskad" tyckte jag om jättemycket! Så jag tänker definitivt ta och läsa "I taket lyser stjärnorna" snart. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,, hon skriver väldigt bra! Det tycker jag du ska ta och göra :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...