torsdag 4 oktober 2012

Interview Me

Nu är det dags för Interview Me återigen. Den här gången intervjuar jag Ella från Mittimellan!

1. Hur länge har du bokbloggat? Jag har bokbloggat sedan den 13:e november 2011!
2. Dina fem favoritbokbloggar? Hm, svår fråga, jag gillar ju så många! Men En plats i bokhyllan, Min bokkista, Bokvarg, Bookfinger och Boklyckan kanske? Men jag gillar även typ Schitzo-Cookie och Boktycke, det är så svårt att välja... Alla mina favoritbloggar finns i en lista på min blogg :-)
3. Din favorittitel? Också en svår fråga! Men "Himlen börjar här" kanske? :-)
4. Hur många böcker brukar du låna? Mellan 10 och 20 stycken, det är ju så svårt att inte ta med alla fina böcker hem...
5. Finns det någon bok du skulle vilja skriva? En riktigt originell fantasybok vill jag verkligen skriva någon gång, och det hade verkligen varit coolt att ha skrivit Harry Potter :-D
6. Vad gillar du bäst med böcker? Att man får uppleva så mycket medan man läser. Och jag älskar verkligen känslan att fastna så mycket i en bok så jag verkligen inte kan släppa den - en del böcker kommer alltid ha en plats i mitt hjärta :-)
7. Hur många sidor får en bok vara som mest? Den spelar ingen roll hur lång en bok är, bara den är bra!
8. När du lånar en bok, lånar du den för utseendet eller kvittar det hur den ser ut? Det är lite olika. Oftast lånar jag böcker som jag velat läsa länge och då spelar det ingen roll hur den ser ut, men om jag ser en fin bok jag aldrig hört talas om så är det troligare att jag plockar upp den än en ful jag aldrig hört talas om! 
9. Din favoritgenre? Fantasy, gärna med inslag av äventyr, mystik, vänskap, kärlek och lite skräck :-)
10. Din favoritförfattare? J.K. Rowling, för hon har skrivit de sju bästa böckerna någonsin. 
11. Har du något tips för hur man får en bra bokblogg? 1. Skriv bra recensioner! Skriv inte för långa, så läsaren blir uttråkad, men inte så korta så man inte förstår vad den som recenserar tycker om boken. Skriv inte för mycket om handlingen, men skriv så det blir spännande. Skriv sedan om det mest speciella med boken, alltså vad det är som gör den bra/dålig. 
2. Skriv inte bara recensioner, skriv om annat roligt bokrelaterat också.
3. Uppdatera ofta, men inte för ofta - inläggen måste vara intressanta att läsa, inte bara vara skrivna för att bloggen ska uppdateras! 
4. Ha en snygg design. Man blir alltid glad av att gå in på en blogg som har en fin design :-)
12. Hur skriver man en bok, novell? Man börjar med en idé - en idé man tänkt igenom noga så man (förhoppningsvis) inte fastnar någonstans på vägen. Sedan planerar man handlingen - man kan planera kapitel för kapitel eller bara i stora drag, båda sätten funkar. Sedan får man helt enkelt skriva! Men det allra viktigaste är att man verkligen vill skriva om det man skriver om, för det blir roligare att skriva då.
13. Varför började du bokblogga? När jag började bokblogga var den enda bokbloggen jag läst Matildas Läshörna, så jag kunde i princip ingenting om bokbloggande (så nej, det var inte för recensionsexen - jag visste inte ens vad det var för något då). Jag var helt enkelt sugen på att blogga och ville skriva om något jag gillade :-) 
14. Har du läst Spejarens Lärling? Nej, men funderar på att beställa den som recensionsex någon gång då alla säger att den är så bra!
15. Är du en Twilightälskare eller Twilighthatare? Hmm... Eftersom jag älskade serien första gången jag läste den så måste det vara något med den som är bra. Jag tror det är författarens sätt att skriva på - hon skriver verkligen så man fastnar! Men när jag tänkte efter förstod jag att böckerna inte var så bra ändå - könsrollerna, djupet i handlingen (som inte finns) och de otroligt fåniga karaktärerna... Och sedan kom ju filmerna och förstörde allting. Så... Jag är nog närmast Twilighthatare skulle jag tro, men de är i alla fall inte riktigt helt urusla!
16. Brukar du läsa när du t.ex sitter på toa, badar eller äter? Jag läser nästan alltid när jag äter :-) Men jag gör det aldrig när jag badar eller är på toa...
17. Kan du läsa överallt? T.ex när någon tittar på tv och du sitter i soffan och läser? Det beror på vilken bok jag läser! En bra och spännande bok kan jag läsa i princip överallt och till vilket nästan ljud som helst. Det enda stället jag inte kan läsa på är i bilen, är tyvärr åksjuk... Men jag kan i alla fall läsa i tåg ;-)



4 kommentarer:

  1. Jag älskar dina Interview Me!

    SvaraRadera
  2. Kul! Det här är den första Interview me som jag har läst. Har nyss skickat tillbaka min med svaren till dig :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...