tisdag 30 oktober 2012

Istället för att bara skrika

Författare: Elin Nilsson
Genre: Deckare
Sidor: 271
Förlag: Alfabeta (Tack för boken!)
Serie: -
Utgiviningsår: 2011
Originaltitel: Istället för att bara skrika
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+. Inte jättemycket riktad till äldre...

 
Handling: Andrea bor med sin mamma, hennes nye man och styvpappans två söner. Storasystern Sandra har flyttat hemifrån i samband med att hon fick barn, bara sjutton år gammal. Den person som det mesta kretsar kring är Andreas pappa. När barnen var små försvann han plötsligt från familjen och flyttade till USA. Efter fem år kom han lika plötsligt tillbaka – till sina döttrars glädje men knappast till hustruns. Efter en tid insjuknade han i cancer och avled.
Minnet av pappan förföljer Andrea. Var han en svikare? Vad gjorde han egentligen i USA? Frågetecknen är många, och mamman vill helst inte prata om pappan. Varför är hon så förtegen? Det som sätter igång intrigen är brev till mamman som Andrea inte kan låta bli att öppna. Med stigande förvåning och skräck läser hon de hotfulla raderna. Men Andrea säger inget till mamman. Istället tar hon systern och kompisen Molly till hjälp för att reda ut den gåta som visar sig bli alltmer komplicerad.

Omdöme: Deckare är något jag alltid har gillat (och fortfarande gillar)! Den här boken var väldigt spännande och i slutet kunde jag inte sluta läsa. Men ett tag var det väldigt krångligt att hålla reda på alla personer och vad som hade hänt, men det klarnade ju närmare slutet jag kom. Ibland fick man också läsa om det som hade hänt förr i tiden men då handlade det om en helt annan person och jag förstod inte riktigt att det var så i början. Ibland var boken lite förvirrande, en nackdel, men utöver det var den spännande och läsvärd. Förlåt för det korta omdömmet!

2 kommentarer:

  1. Sv: Ja förut hade jag en period när jag typ bara höll på med top-model (De här blocken med gubbar som man ritar kläder på ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samma här. Håller faktsikt fortfarande på mycket med det, men det är ett stort intresses! ;D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...