måndag 29 oktober 2012

Smaragdernas bok

Författare: John Stephens
Genre: Fantasy, spänning
Sidor: 351
Förlag: Semic
Serie: Trolldomens tre skrifter #1
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: The Emerald Atlas
Översättare: Carla Widberg
Övrigt: Passar åldern 9-12

(Jag hittade en gammal recension som inte hade publicerats, det gör jag nu)

Handling: En snöig vinternatt förs tre små barn bort från sina föräldrar och sitt hem av mörka krafter. 10 år senare vet syskonen Kate, Michael och Emma fortfarande inte vad som hände, varför det hände eller var deras föräldrar är...

Syskonen skickas för att bo hos den gåtfulle och mystiske doktor Pym i hans stora underliga och förfallna hus i Cambridge Falls. Mystiskt nog vet ingen människa om att Cambridge Falls existerar, förutom de som bor där.
I ett ett gömt rum i huset hittar de en väldigt konstig mystisk och minst sagt egendomlig bok med blanka sidor. Boken för de genom tid och rum, till Cambridge innan den ondskefulla grevinnan förstörde byn. Hon har fångat byns alla barn med list och hot.

En vild flykt från utsvultna och blodtörstiga vargar för syskonen långt ner i underjorden, till dvärgarnas rike. Syskonen träffar den oduglige dvärgakungen Hamish och hans bror Robbie, den mycket modige Gabriel, Derna, Abraham och många många fler. Detta blir ett äventyr de sent ska glömma. Ska syskonen lyckas rädda barnen? Kommer de någonsin tillbaka till sin egen tid? Ska de lyckas besegra grevinnan och hennes armé av själlösa skränare?

Omdöme: Jag hade inte hört talas om varken författaren eller boken förrän jag fick boken i julklapp. Jag läste baksidan och tyckte att den verkade ganska bra så jag beslöt mig för att läsa den, och det ångrar jag inte. Boken fann jag mycket bra och jag gillar hur författaren skriver. Jag hade ibland svårt att sluta läsa och lägga ifrån mig boken.

2 kommentarer:

  1. Svar: Tycker att vi bokbloggare borde bli sponsrade så vi kan köpa vilka böcker vi vill ;D

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...