lördag 17 november 2012

Boken om Joe

Författare: Jonathan Tropper
Genre: Drama
Sidor: 365
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Book of Joe
Översättare: Erik MacQueen
Övrigt: Passar åldern 13/15+


Handling: Joe Goffman är 34 år gammal och har gjort sig en förmögenhet på sin debutbok, "Bush Falls". Det är en utlämnande, självbiografisk roman om hans uppväxt, som inte bara blottar hans innersta hemligheter, utan också avslöjar allt han vet (och inte vet) om alla andra i den lilla staden där han växte upp.
Detta har inte oroat Joe, inte ens efter att boken filmatiserats med Leonardo DiCaprio i huvudrollen, eftersom han inte varit i sin hemstad på 17 år och heller aldrig tänker återvända. Men en natt väcks han av ett telefonsamtal, som förändrar allt. Joes far har fått en stroke och ligger i koma och Joe måste komma hem.

Omdöme: Boken föll mig tyvärr inte riktigt i smaken, visst är boken baserad på en bra idé, men enbart en bra idé håller inte i längden. Jag tycker att boken var seg lite för ofta och vissa delar gillade jag inte särskilt mycket. Jag blev inte heller särskilt fäst vid någon viss karaktär. Ja, detta resulterar helt enkelt till en ganska trist bok, men jag kan i alla fall säga att den inte är helt usel. Det händer ju saker lite då och då, men jag är dock inte särskilt förtjust i den, men det tror jag att ni redan har listat ut.
Detta är den första boken jag läser av Jonathan Tropper och jag kan säga att jag för tillfället inte känner mig så sugen på att läsa någon av hans övriga böcker.
Jag kan konstatera att boken ändå är en någotsånär bra bok med en någorlunda bra och spännande idé. Innan jag läste boken (och bad om den som recex) så läste jag (givetvis) baksidetexten och tyckte att den verkade bra, och, ja, jag kan väl säga att den trots allt var det, eller helt okej i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...