torsdag 1 november 2012

De Utvalda: Monstrets dotter

Författare: Kristin Cashore
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 495
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Serie: De Utvalda #2
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Fire
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Passar åldern 12+

Handling: Flamma har alltid förbluffat folk med sin otroliga skönhet. Men folk har också avskytt henne på grund av den. För hon är en av de så kallade monstren - de som kan få alla att göra exakt vad som helst; få dem att dansa polka, låtsas vara en flodhäst eller kasta sig på ett spjut, alltså vad som helst. För det mesta brukar hon dölja sitt röda hår, så människorna blir lite mindre påverkade. Hon är det enda mänskliga monstret som finns kvar, men det finns också fåglar, leoparder, katter och andra djur, alla i de mest fantasifulla färger.
Men det är inte bara därför flera personer hatar henne - det är också på grund av hennes pappa, Cansrel. Han var rådgivare åt kungen och manipulerade honom totalt, och fick honom att ta droger och sedan dö. Riket låg i kaos, tills galningen själv begick självmord.
Den nye kungen Nash försöker fortfarande samla ihop spillrorna efter Cansraels förstörelse tillsammans med sin bror Brigan.
Flamma bor uppe i landet Dells långt upp i norr, nära gränsen till Pikkia. Hon bor där med sin mycket goda vän Archer, som är son till Lord Brocker, som är en krympling. Flamma har vuxit upp tillsammans med Archer, och han är en av hennes bästa vänner, även om Archer gillar henne på ett helt annat sätt än vad hon gillar honom...
Men hon vill inte alls vara ett monster, hon vill vara som alla andra, men det är svårt när alla andra monster vill döda henne på fläcken, och alla andra människor vill döda eller gifta sig med henne, de blir som slavar i hennes närvaro.
Men när kungen en dag frågar henne om hon vill komma till King City för att förhöra olika fångar, ovh försöka få reda på något om deras fiender, är hon inte sen med att tacka ja. Kan hennes förmågor, som snarare känns som en förbannelse, användas till något gott?
En lång färd börjar, och dag pch natt vaktas hon av vakter, som ska vakta henne mot de andra vakterna ifall de får för sig att döda henne. Med på resan finns också kungens lillebror, Brigan, som verkligen inte gillar Flamma, om det är på grund av hennes krafter eller på grund av att hennes far fick Brigans far att bli en galen knäppgök, är svårt att säga. Men när de väl kommer fram, inser Flamma att det inte var lika lätt som hon trodde att förhöra fångar, och dessutom blir kungen helt galen i henne, och friar till henne titt som tätt. Kommer Flammas val ha stor betydelse som närmar sig?

Omdöme: Den här boken var mycket bättre än Tankeläsaren. Förra bokens huvudperson, Katsa, var långt ifrån någon jag gillade. Hon var känslokall, lite som en robot, hon blev bättre senare i boken, men det ändrade inte min åsikt om henne. Flamma däremot är mycket trevligare och snällare, bara en sådan sak gör en bok bättre i mina ögon.
Mina favoritkaraktärer är Hanna och Brigan. Hanna verkar så liten och söt och hon försvarar Flamma, hon bryr sig om henne och struntar i att hon är ett monster. Å andra sidan är hon ju bara ett barn, men ett barn kan också vara klokt och förståndigt.

Något jag nämnde i min recension på den förra boken var att folk ogillade och föraktade särlingarna, det är samma sak i den här boken, folk har ungefär samma uppfattning om monstermänniskorna. Jag tycker inte om det.
Från recensionen om Tankeläsaren: Angående särlingarna så blev jag nästan lite förargad, varför hånar folk dem, jag hade gjort vad som helst för att få vara en särling, det är ju en fördel med att ha en gåva.
Det är i alla fall bra att det finns några förståndiga människor i den här boken, Flamma är ju verkligen en underbar person!

Jag gillar idén med att det finns alla olika sorters monster och att de är i olika färgglada färger.

Tankeläsaren och Bitterblue (del tre som inte har kommit ut på svenska än) kommer att hänga ihop och trodde verkligen inte (hade inte den blekaste aning) att den här boken skulle ha några kopplingar till Tankeläsaren men det hade den!
(Spoilervarning) Det var roligt, spännande och framför allt intressant att Leck var med (han som är skurken i Tankeläsaren) och att man fick läsa lite om hans uppväxt i prologen. (Slut på spoiler)

Den här boken var som sagt avsevärt bättre än den första och jag rekommenderar den varmt!


2 kommentarer:

  1. Jag är sugen på att läsa De utvalda, men jag vill hellre läsa den här än Tankeläsaren. Kan man börja med den här och strunta i den första eller är det bättre att läsa den första först? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt eftersom att en person som är med i Tankeläsaren är med i även denna, fast som en yngre version. Men jo, de två första böckerna är väldigt fristående så jag tror inte att det spelar någon roll om du läser denna boken först! ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...