onsdag 28 november 2012

Glashuset

Författare: Rachel Caine
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 311
Förlag: Styxx Fantasy
Serie: Vampyrerna i Morganville #1
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Glasshouses
Översättare: Lena Karlin
Övrigt: Passar åldern 12-15 år.



Handling: När den smarta sextonåringen Claire Danvers kommer till Morganville för att studera tror hon att hennes största problem är de elaka tjejerna i studenthemmet. Men det visar sig snart att det finns mycket värre saker att frukta i Morganville. Staden är sedan länge ett högsäte för vampyrer och det är de som är den verkliga makten bakom allt som sker i området. Den som inte har en vampyrs beskydd är ett vandrande mellan­mål och ingen lyfter på ögonbrynet om några av collegets studenter "försvinner".
Claire lyckas hitta vänner och skydd i Glashuset tillsammans med tre andra udda karaktärer: gotharen Eve, rebellen Shane och den mystiske Michael som försvinner varje dag för att åter dyka upp vid solnedgången. Men frågan är om ens deras gemensamma krafter är nog för att hålla dem vid liv tills solen går upp.

Omdöme: Precis som för Twilight, föll jag pladask för den här boken. Jag sträckläste den och likaså det andra böckerna i serien. För mig är det ett stort frågetecken kring varför jag gillar den så mycket, men jag gissar att det dels var för spänningen som aldrig slutade och dels på grund av karaktärerna.
Under bokens gång kände jag hela tiden att hotet från vampyrerna hela tiden fanns där i bakgrunden, vilket bara gjorde det hela ännu mer läskigt och spännande.

Boken har en tendens att dra till sig min uppmärksamhet, den har som en egen liten dragningskraft och att lägga den ifrån sig är svårt. Men det känns samtidigt lite uttjatat med vampyrer. Efter att Twilight-serien blev en sådan succé har fler och fler skrivit  vampyrböcker och det kan kännas lite tjatigt till slut, fast så länge de är bra så går det väl an.

Utav karaktärerna gillar jag alla som bor i Glashuset. Alla är underbara på sitt sätt. Jag gillar väldigt mycket att personerna har känslor, även sexuella sådana, som beskrivs och gestaltas på ett bra sätt. Det är inte vampyrerna som står för det romantiska och det är ett plus i kanten för mig, blodsugarna förblir otäcka!

Sammanfattningsvis är detta en bra bok som bör läsas! 


4 kommentarer:

  1. Kul att du läser Askungeleken nu :) Ska bli riktigt kul att läsa din recension av den! Jag rekomenderar första delen i översättningen av Pretty Monsters, Fel grav och andra berättelser, jättestarkt. Den borde du absolut läsa även om du inte skulle gilla Askungeleken :) Gjorde nyss ett inlägg om en av novellerna i den boken som du gärna får läsa om du inte redan har gjort det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, vad bra! Då ska jag läsa den sedan :) Ja, jag har sett det. Riktigt roligt att läsa, det verkade vara en riktigt spännande novell! ;)

      Radera
  2. Har haft den här boken i min bokhylla, kanske dags att ge den en chans :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...