torsdag 15 november 2012

Interview Me

Japp, jag behöver nog inte säga något mer än: LÄS RUBRIKEN SÅ FÖRSTÅR NI! Denna gången intervjuas Ebba från .Ebba!

1. Hur länge har du bokbloggat? Jag har bloggat sedan i juli, det vill säga 4 månader.
2. Dina 5 favoritbokbloggar? Jag tycker alla bloggar är bra på sitt eget sätt, men om jag är tvungen att välja måste jag nog säga Boktjuven, The bookworms,
Bokfinger, En plats i bokhyllan och Annikas bokblogg; eftersom det är
de bloggar som jag besöker oftast.
Men jag hittar nya intressanta
bokbloggar varje dag – din är en av dem.
3. Din favorittitel? På en bok? Ja du, det är nog… Twilight. Namnet är intresseväckande, spännande och annorlunda. Det sticker ut ur mängden helt enkelt.
4. Hur många böcker brukar du låna? Jag är en tvättäkta snåljåp när det gäller att köpa böcker och brukar därför låna nästan alla böcker på biblioteket.
Antal lån per gång kan däremot variera beroende på hur många böcker det finns på min ”att läsa lista” och/eller hur mycket lästid jag har på grund av läxor,resor, med mera. Ibland kan det till och med hända att jag får gå till biblioteket mer än en gång i veckan, medan andra gånger måste jag låna om böckerna i en evighet innan jag läst klart.
5. Finns det någon bok du skulle önskat att du skrivit? Harry Potter-böckerna skulle jag vilja ha äran för; de var mina favoritböcker när jag var mindre. 
6. Vad gillar du bäst med böcker? Att ingenting är omöjligt.
7. Hur många sidor får en bok vara som mest? En bok kan vara hur många sidor som helst. Jag älskar tegelstensböcker och tycker inte det finns något som kan kallas ”en för lång bok.”
8. När du lånar en bok, lånar du den för utseendet eller kvittar
det hur den ser ut? Oftast så lånar jag böcker som jag redan vet någonting om; som någon har bloggat om eller en som en kompis tipsat om.

Om jag mot all förmodan ska låna en bok på rak arm så går jag efter utseendet, men då slutar det oftast med att jag lånar någon mindre bra bok.
9. Din favoritgenre? Fantasy; det är inga gränser personifierat.
10.Din favoritförfattare? Det varierar från bok till bok – om jag läser någon som jag verkligen tycker om; så just nu måste jag nog säga Jess Rothenberg.
11.Har du något tips för hur man får en bra bokblogg?
1. Absolut ingen smutskastning – ingen vinner på att vara taskig.
2. Försök att lägga upp inläggen regelbundet; då blir det trevligare att gå in på bloggen.
3. Det gör ingenting om du missar att lägga upp inlägg ibland, så be inte om ursäkt hela tiden; det är bara tråkigt att läsa.
4. Och det viktigaste av allt; var dig själv! Jag vet att det är lite av en kliché, men det är mycket roligare att läsa texter som är personliga och tro mig, det finns ingen annan som kan skriva som du.
12. Hur skriver man en bok, novell? Jag skulle gärna vilja testa att skriva en bok någon gång, men jag har inga riktigt bra idéer för en roman än. Det är nog egentligen det enda man verkligen behöver; en bra idé, resten kan man i värsta fall lista ut själv.
När det gäller noveller har jag lite bättre erfarenheter; jag försöker få tummarna loss att skriva så ofta som möjligt. På min blogg har jag någonting som jag kallar ”.Ebbas skrivskola” där jag i veckan kommer tipsa om hur man kan skriva en novell, så håll ögonen öppna!
13. Varför började du bokblogga? Att läsa och skriva har alltid varit ett av mina största intressen, så det kändes som ett naturligt steg att börja blogga om böcker. Fast jag behövde lite datorsupport av min pappa i början; teknik är inte min starka sida ;)
14. Har du läst Spejarens Lärling? Nepp, men den ska definitivt upp på min ”att läsa lista”!
15. Är du en Twilightälskare eller Twilighthatare? Jag älskar Twilightböckerna, men jag vill inte kalla mig själv för en Twilightälskare; jag tycker det är helkonstigt att man har delat upp folk i Twilightälskare och Twilihgthatare, det gör väll inget om man gillar eller inte gillar Twilight?!
16. Brukar du läsa när du t.ex sitter på toaletten, badar eller äter? Nej jag läser inte när jag sitter på toa/badar/äter för det resulterar i att jag fastnar i boken och därmed också på toaletten/i badet eller att maten blir kall.
17. Kan du läsa överallt? T.ex när någon tittar på tv och du sitter i
soffan och läser? Det har jag ganska svårt för, jag vill helst ha lugn och ro när läser; så att jag kan ”sjunka in i historien".
Tack, Ebba, för dina svar! :)

2 kommentarer:

  1. Tack själv! Det var riktigt roligt att vara med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Ser fram emot att (kanske) träffas på bokmässan nästa år! ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...