söndag 4 november 2012

Jane Eyre & Downton Abbey!

Igår kväll kollade jag på Jane Eyre (som ju är en klassiker inom bokvärlden) på film (kanske inte så bra med tanke på att jag läser böckerna innan jag kollar på filmerna i vanliga fall, men jag ska självklart läsa boken ändå). Jag vill bara ha sagt att den verkligen var bra!! Jag har därför bestämt mig för att jag någon gång (när jag inte har fullt så mycket att läsa som jag har nu) ska läsa några klassiker. Dessa klassiker ska jag läsa:

  • Anne på Grönkulla - L.M Montgomery
  • Stolthet och fördom - Jane Austen
  • Förnuft och känsla - Jane Austen
  • Övertalning - Jane Austen
  • Emma - Jane Austen
  • Jane Eyre - Charlotte Brontë
  • Agnes Grey - Anne Brontë
  • Svindlande höjder - Emily Brontë
  • Hustrur och döttrar - Elizabeth Gaskell
  • North and South - Elizabeth Gaskell

Ja, det var på ett ungefär de böcker jag hade tänkt mig. Om ni nu är väldigt intresserade att veta lite mer sänder jag er nu i goda händer till ett väldigt intressant inlägg som Karin på Bokgrottan har skrivit. Det var delvis därifrån som jag kände lusten att läsa dessa böcker (Tack Karin för att du skrev det underbara inlägget! ;D). Det står lite om personerna i böckerna/filmerna och hurdana de är. Så läs det vet jag!


Jag måste också tillkännage att jag är ett stort fan av Downton Abbey-serien som nu äntligen har kommit med en ny säsong!!! Det visas kl 21:30 på lördagar i kanal 1, så kolla på det! Jag älskar deras fina kläder och alla personligheter, ung som gammal, fattig som rik.



9 kommentarer:

  1. Jag gillar också Downton Abbey jättemycket! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är Downton Abbey fantastisk! ;)

      Radera
  2. Downton Abbey är underbar...
    Alla böckerna du skrev upp är lika underbara, hoppas du gillar dem...
    Fast North and South är bäst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en makalös serie! Jag är så glad att den tredje säsongen äntligen har kommit! ;D
      Ja, det hoppas jag också!

      Radera
  3. JA, ÄNTLIGEN NÅGON ANNAN SOM ÄLSKAR DOWNTON ABBEY!!! Den är så bra... *dreglar* Vi har köpt säsong 3, och vi ska börja se den ikväll, så jag slipper vänta på att den ska komma på svt, MOHAHA.
    Tack så JÄTTEmycket för att du gillade inlägget ;3 Vad glad jag blir ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att jag var den enda (inom bokbloggsvärlden) som gillar Downton Abbey. Jag och min mamma är helt galna i serien. Jag har såg det första avsnittet i lördags så jag får vänta några dagar tills nästa avsnitt...tyvärr! :)
      Det var verkligen jätteintressant och roligt att läsa! Jag tänkte eventuellt göra ett liknande inlägg fast med karaktärerna i Downton Abbey! ;D

      Radera
  4. Älskar också Dowmton Abbey!!!! Och har typ längtat i hjäl mig tills det ska börja igen! Och så missar jag avsnittet som gick i lördags! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättebra i lördags, men om du missade det kan du ju gå in på Svt Play och kolla på det! ;)

      Radera
  5. OMG! Så många här som gillar/älskar Downton Abbey!!! Jag är HELT GALEN i Downton Abbey. Jag har sett nästan exakt alla avsnitt från första säsongen till allt som visats nu. Kan inte vänta tills nästa säsong!!

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...