torsdag 8 november 2012

Rubinernas bok

Författare: John Stephens
Genre: Fantasy
Sidor: 367
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Serie: Trolldomens tre skrifter #2
Utgivningsår: 2012
Originaltitel:  The Fire Chronicle
Översättare: Carla Widmark
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: De tre syskonen Kate, Michael och Emma har bott på barnhem i tio år. Deras föräldrar lever, men är försvunna. Och  nu är de alla i fara. Syskonen måste finna de förlorade böckerna. Trolldomens tre skrifter, innan det är för sent.
Äventyret fortsätter! Doktor Pym har skickat tillbaka syskonen till barnhemmet i hopp om att de ska vara säkra där men en dag blir de anfallna av skränare och trots att de försöker använda sig av atlasen hamnar de på villovägar och ett av syskonen följer inte med. Medan Emma och Michael ger sig i kast med att hitta den andra boken kämpar Kate på ensam i en annan tid. Kate hamnar av misstag i New York för 100 år sedan. Där möter hon en stad med den vanliga världen sida vid sida med den magiska världen, innan den senare drog sig undan. I New York möter hon även Rafe, pojken med de gröna ögonen vars öde är länkat till hennes eget. Jag tycker om den här delen av berättelsen.
På vägen träffar de dessutom allt från alver till demoner och vilka kan man egentligen lita på?

Omdöme: Första boken handlar mest om Kate, den första skriften var ju ödesbestämd till henne, Rubinernas bok handlar mest om mellanbrodern Michael. Men alla tre syskonen, precis som i första boken, har viktiga och betydelsefulla roller i kampen att rädda världen från den ohygglige.

Rubinernas bok slutar verkligen mitt i en cliffhanger! Det är väldigt uppenbart att Emma kommer att få den viktiga rollen i den tredje delen... Jag tror de här tre böckerna behöver läsas i ordning, annars blir det svårt att hänga med i de snabba svängarna och i de många flytten i tid och rum.

Jag gillar att författaren i varje bok riktar in sig på ett speciellt sagoväsen, i förra boken var det dvärgar och nu alver.


Min favoritkaraktär är Michael.Som jag sa förut så är det Michael som har den största rollen i den här boken och eftersom han var min favorit redan i första boken var det roligt att få veta mer om honom. Han är så underbart härlig med sin förkärlek för dvärgar. Han växte oändligt under bokens gång!!
Kate och Emma var inte med på samma sätt som i den tidigare boken, även om Kate hade sin historia. Jag gillar dem verkligen och det ska bli kul att läsa "Emmas bok" när den kommer ut.

Kort och gott är detta en läsvärd bok, men som bör läsas i ordning för annars kommer du definitivt inte hänga med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...