tisdag 6 november 2012

Rubinröd

Författare: Kerstin Gier
Genre: Kärlek, fantasy
Sidor: 365
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Serie: Tidlös kärlek
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Rubinrot
Översättare: Christine Bredenkamp
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: Gwendylons kusin Charlotte har sedan födseln varit förutbestämd att vara bärare av tidsresargenen, och nu väntar alla i släkten ivrigt på att hennes första tidshopp ska inträffa. Gwendolyn bor med sin mamma och två småsyskon i ett stort och fint hus i London. De har till och med en butler. I huset bor också Gwens moster, kusinen Charlotte, mormor lady Arista och gammelfaster Maddy som då och då får märkliga visioner som ingen människa begriper någonting av. I Gwens familj har det genom åren förekommit att vissa familjemedlemmar fått en märklig gen, en gen som gör att de kan resa i tiden. Egentligen helt okontrollerat - de försvinner, dyker upp på kanske 1800-talet i 20 minuter och så kommer de tillbaka till sin egen tid. Men greven av Saint Germain kom på 1700-talet på en metod att kontrollera tidsresandet med en slags manick som kallas kronograf. Det är bra, för tänk om en tidsresa liksom kraschlandar mitt i någon farlig tid eller en plats som man inte överlever på? Däremot kan man inte styra över den här tidsresegenen - den dyker upp lite slumpmässigt hos olika personer som ärvt den av någon förfader. Man har gjort komplicerade beräkningar och kunnat förutsäga vilka datum de som bär genen kommer att födas - men inte vilka de är.

Gwens kusin Charlotte föddes på en av dessa förutbestämda dagar. I hela sitt liv har hon varit den viktiga personen i Montrose hus och familj eftersom hon ska bli tidsresenär - hon har varit den duktiga, den som ska bli något, den som har förberetts för sitt viktiga uppdrag, den som varit sötast och bäst. Gwen har liksom fått stå vid sidan av för hon är ju bara vanlig, och behandlats som mindre vetande bara för att hon inte fått bli insatt i alla hemligheter och rutiner kring det kommande tidsresandet för Charlotte. Nu är både Charlotte och Gwen i 16-årsåldern, den ålder då den första tidsresan brukar inträffa. Men...det är inte Charlotte som råkar ut för den. Det är Gwen, som efter en svindlande känsla plötsligt befinner sig i ett regnigt och kallt London som hon inte känner igen sig i, inte vet när det är, helt ensam och utan någon som helst idé om vad hon bör ta sig till. Det är hon som är tidsresenären. Inte Charlotte. Hon som är helt oförberedd, som inte vet ett endaste dugg om hur det ska gå till. Hon vågar inte ens säga till sin mamma (när hon kommit tillbaka till nutid) av rädsla för att inte bli trodd. Bara hennes bästis Leslie får veta. Vad ska hon ta sig till?...

Omdöme: Jag riktigt längtar tills nästa del, Safirblå, kommer ut i vår 2013, men tyvärr är det ett tag tills dess. Redan första gången när jag läste om den här trilogin, Tidlös kärlek, så blev jag sugen på att läsa den. Jag gillade omslagen med svarta siluetter mot den rosa bakgrunden för Rubinröd, titlarna (de kommande delarna heter Safirblå och Smaragdgrön och omslagen är förstås blått och sedan grönt), idén med ett kärlekspar som på skulle resa i tiden och uppleva historiska miljöer.


Men nu har jag läst, slukat, Rubinröd och vet det är en bra och spännande story med en rolig idé som håller. Kärleken anas där men är inte så viktig i första gången. 
Det som gör att jag gillar det här så mycket är nog det att huvudpersonen Gwen trots sina unika egenskaper (förutom det att hon kan resa i tiden så har hon hela sitt liv kunnat se och tala med spöken) ändå är så väldigt mycket vanlig tonåring. Hon ser på det som händer med en tonårings ögon, kommenterar det på ett sätt som känns helt rätt, och med ett språk som känns äkta.
Hela boken är bra, det enda som jag inte gillar är att den tog slut för fort! Alldeles för fort, för storyn har precis bara satt igång känns det som, och jag vill och måste läsa mer omgående. Men jag får vänta ända tills våren 2013 när Safirblå beräknas komma ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...