onsdag 7 november 2012

Vampyrens märke

Författare: P.C Cast & Kristin Cast
Genre: Fantasy
Sidor: 343
Förlag: Månpocket (Tack för boken!)
Serie: House of Night #1
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: Marked
Översättare: Catharina Andersson
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: Zoey Redbirds värld är väldigt lik vår egen vardag, man går i skolan, fikar med kompisar eller har en nördkväll med Star Wars-filmer. 
Men det är också en värld där vampyrer lever helt öppet (japp, de är sjukt snygga), och fruktansvärda saker lockas upp ur underjorden. En värld med mycket magi, kärlek och död!

"Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp." Och det räcker så klart inte med att han bara står och hänger vid Zoeys skåp, det är verkligen henne han väntar på. Och han är ju inte död egentligen. Han är odöd, eller rättare sagt omänsklig.
Hans uppgift är att spåra upp tonåringar med ett speciellt anlag i sitt DNA, blivande vampyrer. Han sätter vampyrens märke i Zoeys panna som tecken för alla att hon nu tillhör natten.
Det finns ingen väg tillbaka till ett mänskligt liv. Zoey måste snarast möjligt ta sig till Nattens hus där man fysiskt förändras till vampyr under några år. Om man klarar förändringen. Alla gör inte det, kroppen kan också stöta bort den. Och då dör man.

På Nattens hus träffar Zoey nya och mer förstående vänner, Stevie Rae, Damien, Erin och Shaunee, än hennes gamla vänner, men också Afrodite, "Haggan från helvetet" är vad tvillingarna, Erin och Shaunee, kallar henne.

Omdöme: Språket är lättläst och det är lätt att följa med i handlingen, men ibland blir det bara för löjligt och för mycket med den kaxiga och otrevliga attityden i språket.
Zoey verkar vara en stark tjej som vet vad hon vill och även om hon bara vill väl kan hon ibland låta riktigt otrevlig. Men i slutändan lär jag mig ändå att tycka om henne och jag blir bra nyfiken på varför hon är så annorlunda från de andra vampyrerna.
Skillnaden med den här boken och så många andra böcker är att man blir vampyr på ett helt annorlunda sätt än det traditionella bita-i-halsen-sättet. Istället blir man märkt i pannan och tvingas gå i en vampyrskola i några år under tiden förvandlingen till vampyr pågår. Det är väldigt roligt att det inte är som i alla andra vampyrböcker tycker jag och sättet man blir förvandlad till vampyr på är bra påkommet. Jag gillar att det är mer annorlunda gentemot andra vampyrböcker.

Karaktärerna gillar jag också mycket. Tvillingarna, Erin och Shaunee, är väldigt bra på att snabbt komma på kommentarer, både snälla, bitska och sarkastiska. De har starka personligheter, som nästan alla karaktärer i boken har.
Jag älskar Stevie Raes oklahomadialekt, hur hon beter sig, hur hon klär sig och, ja, rentav hela hennes personlighet!
Damien är också en av mina favoriter och det faktum att han är bög (jag har inga problem med det) gör det hela ännu roligare och dessutom att han är som en ordbok.
Jag gillar Zoeys vänner oerhört mycket i alla fall.

Boken är definitivt läsvärd! Läs den!


2 kommentarer:

  1. Vilken bra recension! :) Ska själv snart börja läsa på den 9 boken och jag tycker serien är riktigt bra. Dock tycker jag personligen bättre om serien vampire acedemy. Rekomenderar den starkt, om du inte redan läst den? ;)Första boken heter Törst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska börja läsa fyran när jag får tid till det och, ja, visst är serien bra! ;) Jag har lånat Törst på biblioteket :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...