lördag 8 december 2012

Den vita katten

Författare: Holly Black
Genre: Fantasy, kärlek, vänskap, familjeförhållanden
Sidor: 282
Förlag: B Wahlström (Tack för boken!)
Serie: Berörarna #1

Utgivningsår: 2011
Originaltitel: The White Cat
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Passar åldern 12-15 år.



Handling: De flesta aktiva berörare verkar i gott syfte, till exempel för att bringa tur på bröllop eller dop. Men vissa har makten att helt förändra en människas liv, till exempel, genom att dölja verkliga minnen med påhittade. En känsloberörare kan få vem som helst att lita på henne. En dödsberörare kan få vem som helst att falla död ner, och en transformationsberörare kan förvandla saker eller människor till vilket föremål som helst. Beröringen är en komplicerad och mycket kraftfull handling, och så farlig att den förklarats olaglig. Alla människor måste därför bära handskar...

Cassel Sharpe är 17 år och den yngste sonen till en känsloberörare och hans två äldre bröder är båda också berörare, hela hans familj är det utom han själv, han har inte förmågan att beröra. Men Cassel har en hemlighet - för tre år sedan han mördade sin bästa vän, Lila, och värre är, han älskade henne. Men vad hände egentligen den natten?
En dag vaknar Cassel upp halvnaken på skolans tak. Han måste ha gått i sömnen, för han har inte den blekaste aning om hur det kommer sig. Skolans personal och överhuvud tror att Cassel är självmordsbenägen och stänger därför av honom från skolan. Han får då flytta hem igen och bo tillsammans med sin dödsberörare till morfar. Det är där han ser den vita katten, vad är det för speciellt med den egentligen? Och vad är det med hans två äldre bröder? Cassel börjar förstå att allting inte riktigt är som han tror - eller snarare minns - att det är. Bit för bit börjar Cassel pussla ihop minnesfragment, som avslöjar en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana...

Omdöme: Ända sedan jag började läsa den här boken har jag ställt mig frågan varför jag inte gjorde det tidigare? Själva idéen med berörare är verkligen smart och finurlig, jag gillar det. Ju mer jag läste, desto mer fast blev jag. Jag glömde bort var jag var och det kändes som om jag befann mig i boken, något som endast bra böcker kan göra.

Holly Black skriver intressant, fängslande men ändå väldigt lättläst. Jag blev verkligen berörd av den, haha. Man kan inte låta bli att sträckläsa den, vilket jag också gjorde, det tog mig ungefär en dag. Boken var en aning förutsägande, jag listade ut de flesta saker före Cassel, t.ex (Spoiler-varning! Markera för att läsa) att Lila är katten och att Cassel är transformationsberörare (Slut på spolier!).

Cassel är en av mina favoritkaraktärer, även fast han på sätt och vis inte är det, (du förstår om du läser boken). Sam och Daneca gillar jag också otroligt mycket, särskilt Sam, honom gillar jag nog till och med bättre än Cassel.

I stora drag är boken bra och svår att inte gilla. Det är ofantligt tur att jag hade andra boken i serien hemma efter att jag läst ut den här, den andra är också utläst nu och jag suktar efter den tredje!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...