tisdag 11 december 2012

Midnattsgränden

Författare: Rachel Caine
Genre: Fantasy, kärlek, vänskap
Sidor: 313
Förlag: Styxx Fantasy (Tack för boken!)
Serie: Vampyrerna i Morganville #3
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Midnight Alley
Översättare: Lottie Eriksson
Övrigt: Passar åldern 12-15 år.




Handling: Clarie har bundit sig till Amelie, den mäktigaste vampyren i Morganville, i förhoppning om att det ska ge skydd åt henne och vännerna i Glashuset. Men Amelie har sina egna planer och sätter Clarie som lärling hos den galne Myrnin, vampyren som bor i Morganvilles mörkaste gränd och som dödat fler människor under de senaste åren än alla de andra vampyrerna tillsammans. Han har mycket att lära Clarie - om hon lyckas överleva lektionerna.

Omdöme: Som vanligt skriver Rachel Caine väldigt fängslande och spännande. Jag måste säga att den första och tredje delen i serien är snäppet bättre än den andra, även fast den inte är ett dugg dålig, hela serien är en fullpoängare. Den är lättläst och språket enkelt, vilket bara är en fördel då alla som vill kan läsa den, hur läsvan man än är. Sidorna flyger förbi i en rasande fart och spänningen slutar inte för en sekund.
Jag längtar och ser fram emot när nästa bok ska släppas, men jag kan inte vänta länge till. Det är inte klokt att man ska behöva vänta så länge, jag menar, det är ju omöjligt.

Karaktärerna har förändrats och utvecklats, särskilt Clarie som var rätt så omogen i första boken men som nu har vuxit i mina ögon och mognat en hel del, hon tar mer ansvar och kan nästan sköta sig själv, fast det är inte helt lätt när man befinner sig i Morganville.
Men lite tvistar har dykt upp mellan karaktärerna: Miachel har blivit vampyr. Shane ignorerar Michael pga det. Eve beter sig som vanligt och Clarie likaså, förutom den där lilla mognaden.
Jag är därför lite förargad, jag trivdes bättre när de mest skämtade med varandra, men det är tyvärr inget jag kan göra åt det.

Nu är det bara till att sukta efter nästa bok som antagligen kommer ta en evighet innan den släpps...(*suck*)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...