lördag 15 december 2012

Punktebbas julkalender - 12, 13, 14 och 15 december

Nu blev det lite pinsamt, jag har nämligen inte skrivit Punktebbas julkalender på länge, senaste gången jag gjorde var i tisdags och nu är det lördag. Vill ni hör mina bortförklaringar? Varsågoda, här kommer de:
  • I onsdags hade jag skola ända till 14:20, direkt efter det skulle min farmor komma och hämta mig, Ludvig (lillebrorsan) och hans kompis Daniel för att vi hade en konsert. Jag spelar gitarr om ni inte redan visste det och Ludvig och Daniel spelar cello. De är riktigt duktiga och spelar låtar som deras favorit-cello-spelare "2 cellos" spelar, t.ex "Welcome to the jungle", kolla gärna, videoklippet är här under fast det har ni nog redan sett om ni inte är helt blinda. Konsterten höll på från klockan 15:00 till klockan 20:00 och då ingår repetionerna.


  • torsdagen hade Ludvig datorn hela dagen (med bemärkning på "hela") och det fanns inte en chans att jag kunde få låna den en endaste sekund.
  • fredagen hade vi idrott sista lektionen och det slutade med att vi kom tillbaka 20 min för sent till skolan, som tur var skulle jag inte med bussen hem den dagen utan pappa skulle hämta mig för att sedan åka direkt till frisören där jag skulle klippa mig (vad annars skulle jag göra där?). Sedan åkte vi och köpte pizza till middag innan jag, mamma och Ludvig skulle stressa iväg till bion för att se på Bilbo: En oväntad resa som för övrigt var jättebra! Men det var ju bara 1/3 delar, ändå var filmen 2 timmar och 44 min lång!
Nu förstår ni säkerligen varför jag inte kunde skriva något inlägg dessa dagar. Hela den här veckan har det varit fullt upp! Jaja, i alla fall har jag tid nu.

En bok som du sträckläste
12 december

En bok jag sträckläste? Det gör jag med alla böcker jag tycker om så in i bomben, så det blir väl lite svårt att svara på den frågan. Jag sträckläser majoriteten av de böcker jag läser, men för att bara nämna några så är Harry Potter, Hungerspelen, Vampyrerna i Morganville och Spejarens Lärling några av de. Ja, jag vet, jag nämnde bara serier men det blev så automatiskt. Om jag inte fick välja några serier så skulle det nog bli Himlen börjar här eller Genom dina ögon.


En paus
13 december 

Just den 13 december bestämde Ebba att vi som gör hennes julkalender fick ta en liten paus. Det var skönt, tack Ebba!


Boken som det tog en evighet att komma igenom heter...
14 december

Boken om Joe. Det var så tråkigt att läsa den, det var exakt det jag tyckte under bokens gång. Jag tvingade mig verkligen igenom boken, det var synd att jag inte gillade den för själv idén var ganska smart, men tyvärr gillade jag inte innehållet. Jag som annars aldrig kan förmå mig att dömma böcker särskilt hårt spydde galla över den - inte bokstavligt talat, jag bara gjorde det man alltid gör när man inte tycker om något, sa min åsikt (fast vid närmare eftertanke inser jag att man visst inte alltid säger sin åsikt, jag menar, om någon av dina kompisar har på sig en tröja som du tycker är så ful går du ju inte direkt fram och säger det till henne/honom). Usch, här är förresten recensionen på boken!


En gåta

15 december


Åh, vad roligt, jag älskar gåtor! Just den här var ganska lätt om man har läst böckerna.

Vilken litterär figur är detta?

Han är känd över nästan hela världen.
Han har långt vitt skägg,
och ses sällan utan huvudbonad. 
Han är en mystisk magisk man,
och väldigt respektingivande.
Många små varelser jobbar i hans kök, 
och han har ett odödligt husdjur.

När jag hade läst gåtan var Gandalf eller Dumbledore den första tanken som slog mig. Beskrivningen passar ganska bra in på de, men mest på Dumbledore. Känd över hela världen är han ju, jag menar, Voldemort är rädd för honom, klart alla vet vem han är i så fall. Långt vitt skägg har han verkligen och huvudbonader har han också hela tiden. Han är mystisk, magisk och respektingivande. Och i hans kök jobbar alla husalfer. Hans odödliga husdjur är Fawkes, Fenixfågeln som aldrig dör och om han gör det återuppstår han.
Jag hade lite problem med näst sista raden, många små varelser jobbar i hans kök, men jag insåg snart att det bmåste vara husalferna.

För att kontrollera om jag hade rätt frågade jag min storebror ,som för övrigt har läst både Harry Potter och Sagan om ringen, och han svarade detsamma, så jag får väl anta att det stämmer.

2 kommentarer:

  1. Tror också att det rör sig om Dumbledore :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är i alla fall misstänkt likt! ;D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...