onsdag 23 januari 2013

De dödas strand

Författare: Carrie Ryan
Genre: Zombie, fantasy, kärlek
Sidor: 425
Förlag: Styxx Fantasy (Tack för boken!)
Serie: De oheliga #2
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Dead-Tossed Waves
Översättare: Lisbet Holst
Övrigt: Passar åldern 12+. Del 2 i en zombie-trilogi.


Handling: Gabry har haft en trygg uppväxt i kuststaden Vista med sin mor Mary. Men en ödesdiger natt förändras allt, då Gabry och några av hennes jämnåriga bestämmer sig för att utmana ödet och tar sig över stadsmuren in i det strikt förbjudna området utanför. För i mörkret i den övergivna nöjes­parken lurar mardrömmen och på bara några minuter är flera av dem döda och resten blir snart tillfångatagna av stadens milis. Bara två av ungdomarna kommer undan: Catcher, som bär på den fruktansvärda smittan, och Gabry, som måste hitta en styrka inom sig som hon inte trodde att hon hade, lämna allt det trygga bakom sig och ge sig ut i det okända.

Omdöme: Det är en bra uppföljare till första boken, De vassa tändernas skog, som jag var riktigt förtjust i. Från början var jag lite orolig när jag observerade att bokens huvudperson inte längre skulle vara Mary. Jag menar, det var med nöd och näppe att hon lyckades nästla in sig hos mig och därför var det inte särskilt konstigt att jag gick och oroade mig för vad jag skulle tycka om den nya huvudpersonen.
Om Carrie Ryan hade svårt att få mig till att gilla den förra karaktären (fast hon lyckades faktiskt, med knapp marginal) skulle hon då inte få svårt att få mig till att gilla Gabry, den nya?
I alla fall så lyckades hon även denna gång nätt och jämnt att få mig att gilla huvudkaraktären. Gabry har sina brister men även sina speciella karaktärsdrag, dock så är det tyvärr ganska vanligt att hon gör väldigt okloka val (men hon kan även handskas med svåra situationer och det gillar jag) och hon är därför ingen favorit i stort sett. Dessutom kan jag inte förstå varför hon inte säger ifrån när hon borde göra det? På det sättet kan jag nog säga att jag tyckte bättre om Mary. Karaktärerna är huvudsakligen trofasta. Men det blev en glad överraskning när jag fick reda på att Mary skulle vara med på ett hörn och är mamman till Gabry.

Det finns vissa saker i handlingen som jag är missnöjd med. T.ex detta eviga triangeldrama (jag gillar Elias bäst!) som tycks vara med i varenda del i serien, först i första, nu i andra. Lite långtråkigt i längden tyvärr, men det sköter zombierna väl. Zombierna lyfter upp böckerna betydligt då jag verkligen har fått upp ögonen för zombieböcker på senaste tiden. Dock så skulle jag velat ha lite mer fokus på zombierna.

Kort och gott är boken bra med trofasta karaktärer, duglig handlig handling, zombier och bra språk. Det kanske verkade som om jag var negativt inställd till boken, men nejdå, jag vill påpeka att sidorna flyger förbi och snabbt minskar. Jag gillar Carrie Ryans sätt att skriva på. En bok att rekommendera. Nu kan jag knappt vänta tills den sista och avslutande delen i Carrie Ryans nagelbitande zombieapokalyps ges ut på svenska i april!


2 kommentarer:

  1. Avskydde första så kommer nog inte läsa den här... ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt blandade åsikter om böckerna! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...