fredag 18 januari 2013

Drakhornet

Författare: Oskar Källner
Genre: Fantasy
Sidor: 352
Förlag: Fafner förlag (Tack för boken!)
Serie: Nornornas vävnad #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Drakhornet
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: Erik är en simpel stallpojke som inte är ett dugg speciell. Men varför jagas han av soldater om han är så vanlig som han tror att han är? Under en flykt från soldaterna dödas mannen som Erik alltid sett som sin egen far, trots att han egentligen inte är det. Erik tvingas lämna sin "far" och den enda trygghet han någonsin känt och bege sig ut i de småländska skogarna för att söka upp Kilsbergen på order av Hrolf, Eriks "far".
Med ett paket, som han förbjudits att öppna, under armen ger han sig iväg för att finna Kilsbergen och kyrkoherde Kloo. Det lyckas han göra med hjälp av ett troll han stöter på i skogen. Trollet heter Snuva och Erik och hon finner snabbt vänskapen.
När han väl är framme i Kilsbergen och hos kyrkoherde Kloo är kyrkoherden väldigt ivrig och mån om att ge Erik husrum. Kloo och hans fru är mycket mystiska och varför i friden skulle Erik söka upp de för?
I byn bor också Hanna tillsammans med sin bror och försupne far. Fadern bryr sig enbart om sprit och pengar, för Hanna är bortlovad till en flera gånger äldre köpman som är väldigt rik. Han har dessutom redan haft två fruar före Hanna, fast båda har dött. Undra på att Hanna är dyster och nedslagen!

När Erik träffar Hanna för första gången blir de direkt attraherade av varandra. Tyvärr är Hannas pappa inte särskilt entusiastisk över att de umgås och är intresserade av varandra.
Snart upptäcker Erik att det finns varelser i skogen som vill honom illa. När ett illasinnat väsen försöker dränka barnen i byn inser både Erik och Hanna att det är något som inte står rätt till...

Omdöme: Jag måste erkänna att jag från början var lite skeptisk till att läsa den här boken bara för att det var ett eget förlag som hade gett ut den. Töntigt, jag vet! För boken var väldigt fin och bra. Men ibland kan jag inte låta bli att ha fördomar.
För det första så älskar jag att det äntligen är lite svensk fantasy, vilket är rätt så ovanligt faktiskt. För det andra så blir det ännu härligare att det är troll och andra vareser från gamla folksägner med i berättelsen då det inte finns särskilt många böcker med sådant. Att berättelsen utspelar sig i Sverige gör det desto bättre!

Mina absoluta favoriktkaraktär är Hanna som är väldigt stark och inte låter sig tryckas ner eller utnyttjas. Snuva gillar jag också starkt just för att hon är ett troll och har en färgstark personlighet. Erik gillar jag tyvärr inte. Han gör så många konstiga och korkade val. Nja, han ligger inte så bra till hos mig. Boken får man följa ur Eriks och Hannas perspektiv, men min favorit är Hanna då hon har en stark berättarröst.

Omslget är verkligen fint och jag gillar att det är lite manga-stuk över det. Både vackert och fint. Fast Skogens hjärta, nästa del, är ännu finare!

Oskar har skapat en helt egen spännande fantasyvärld i en lämplig miljö där troll och mystiska övernaturliga krafter existerar. Boken har ett växlande tempo och går bra att läsa bara för nöjes skull men har också en djupare sida. Trovärdiga och intressanta karaktärer finns det gott om. Slutet av boken är oerhört rafflande och jag ser verkligen fram emot att få läsa och se vad som händer i bok nummer 2 i serien Nornornas vävnad! Vilken lättnad att jag har den hemma! Fast tyvärr får den vänta ett tag.

Jag skulle dock vilja veta mer om Erik och vem han är. Det finns så många mystiska och ouppklarade frågor kring honom. Det skulle till exempel vara intressant att få veta mer om hans förflutna och om hur han blev halt.

1 kommentar:

  1. Låter riktigt spännande! Ska nog läsas någon gång :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...