tisdag 29 januari 2013

Halvblod

Författare: Sofie Trinh Johansson
Genre: Urban fantasy, paranormal romance
Sidor: 662
Förlag: Morkersdottir (Tack för boken!)
Serie: Halvblod #1
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Halvblod
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+



Handling: Aveline Johansson är tjugotvå år och lever ett tillbakadraget liv tillsammans med sina föräldrar i en sömnig semesterort på Mallorca, där hennes föräldrar arbetar på ett hotel. Dock så vet Aveline att de inte är hennes biologiska föräldrar. Aveline får under inga omständigheter som helst anstränga sig eftersom hon lider av ett medfött hjärtfel.
Förutom att Aveline är häpnadsväckande vacker har Aveline alltid varit speciell och tvingats leva ett skyddat och stillsamt liv pga det där nedrans hjärtfelet. Dock så klagar inte enstöringen Aveline på detta då hon gärna tillbringar all sin tid med böckerna som sällskap.

Men så en dag råkar Aveline höra ett samtal mellan sina föräldrar som inte var avsett för hennes öron, och en mycket mystisk och vacker man vid namn Billy dyker upp. Han avslöjar vad Aveline egentligen är: ett halvblod, en blandning mellan människa och vampyr.
Eftersom Avelines halvblodssystrar är ute efter att döda henne på order av hennes egen far tvingas Billy och Aveline fly hals över huvud till Sverige för att rädda Avelines liv, en mycket känslosam och farofylld resa.

Omdöme: Äntligen! Äntligen lite svensk fantasy som det är så dåligt med annars. Till råga på allt så är det vampyrer, vilket jag är mycket glad över. Så direkt när jag fick reda på att det trots allt utgivits en svensk fantasybok/vampyrbok så beställde jag direkt ett recex på den och blev överlycklig när svaret blev ja. Dock så blev jag väldigt förvånad när boken landade i brevlådan, för jag hade ingen aning om att den var så tjock, hela 662 sidor. Men trots det så flyger sidorna förbi, för det är en riktig bladvändare.

Jag måste berömma författaren eftersom hon inte har gjort killarna starkare än tjejerna, det är faktiskt en hel del starka tjejer, t.ex Avelines systrar (och Aveline själv förstås).
Av någon anledning så gillade jag att läsa om Avelines systrar och vilka förmågor de hade, dock så var det väl aningen många karaktärer att hålla reda på fastän jag lyckades skilja på de och deras förmågor.
Tyvärr finns det många likheter med händelserna och karaktärerna i Twilight, och det är synd, för Halvblod skulle kunna bli något alldeles särskilt om det inte var för det.
Och ,såklart, innehåller boken även ett triangeldrama, som jag börjar bli ganska trött på nu för tiden (inte för att jag har något emot det, men erkänn att det är ganska uttjatat med det nu!).

Den karaktär jag gillade mest var nog Aveline för hon kändes intressant och jag gillar att hon är ett halvblod då det är lite mer speciellt och häftigt. Billy är också någon jag gillar, han är mystisk och från början vet man inte så mycket om honom, vilket gjorde mig väldigt nyfiken. Ytterligare en karaktär jag fastnade för är Domino.
Johanssons språk är fint och hon är bra på att bygga upp stämningar, vilket är en fördel inom författarkarriären.

Kort och gott är det en väldigt bra bok som jag absolut rekommenderar. Ändock så kunde sidantalet minskats några 100 sidor och så kunde författaren ha koncentrerat sig lite mer på handlingen, fast nästa del, Vingar av glas, som jag för övrigt redan har i bokhyllan (även den ett recex), har ungefär 300 sidor.
Självklart ska jag läsa fortsättningen samt tredje och sista delen i trilogin, Leva Älska Brinna Dö, som utkommer 2013, alltså i år.


2 kommentarer:

  1. Den är jätte bra! Jag älskar den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra, längtar efter tredje och sista boken!

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...