fredag 11 januari 2013

Minirecension: Den bistra sanningen, Ett hopplöst fall & Mannys manöver

Det här blir en så kallad minirecension då jag skriver ett gemensamt omdöme till böckerna (och det är på grund av att böckerna ingår i samma serie och är väldigt lika varandra, om det inte skulle ha varit på det viset, så hade jag skrivit ett enskilt omdöme till varje bok, men nu råkar det vara så här). Dock så kommer den vanliga informationen (dvs sidor, författare, mm) vara med. Handling kommer tyvärr inte att skrivas pga att det är svårt att skriva en på denna typ av bok, men i vanliga fall kommer detr antagligen med en kort handling av boken i minirecensionerna.

Inte världens snyggaste bild eller bästa kvalitet, men var tvungen att ta en lite snabbt!

Författare: Jeff Kinney
Genre: Humor
Sidor: (Den bistra sanningen) 223, (Ett hopplöst fall) 223, (Mannys manöver) 223
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för böckerna!)
Serie: Dagbok för alla mina fans #3 (Ett hopplöst fall), #5 (Den bistra sanningen), #6 (Mannys manöver)
Utgivningsår: 2010 (Ett hopplöst fall) , 2012 (Den bistra sanningen) , 2012 (Mannys manöver)
Originaltitel: The Last Straw (Ett hopplöst fall) , The Ugly Truth (Den bistra sanningen) , Cabin Fever (Mannys manöver)
Översättare: Thomas Grundberg
Övrigt: Passar på ett ungefär alla åldrar, om man har humor.

Omdöme: Böckerna är på ett ungefär som ett seriealbum, men inte riktigt, det är ju många bilder men samtidigt rätt så mycket text, och det brukar det för det mesta inte vara i ett seriealbum. Det är bäst att jag slutar försöka förklara nu, för annars skulle alla invecklade och komplicerade försök till förklaringar bara förvirra er, och det vill vi ju inte. Som sagt så är det då nästan ett seriealbum. Nog om det nu.

Bilderna i sig är väl kanske inte särskilt detaljrika (fast på sätt och vis är de det, det beror på hur man ser på det), välgjorda eller vackert målade, men det är charmiga och roliga! Böckerna är lättsamma och skojiga. Ibland slinker det ut små skratt och frustanden, vilket IBLAND är omöjligt att göra någonting åt.
Det är en enkel text i ett typsnitt som för tanken till en handstil, vilket jag tycker är bra och fint. Detta är en bokserie som kan locka äldre barn som inte gillar att läsa till att sluka en bok, även om den är lättläst. En av mina klasskompisar hade inget att läsa, för vi måste skriva en bokrecension i månaden i min skola, och då tryckte jag genast en av dessa böcker i händerna på henne, närmare bestämt Den bistra sanningen. Och det var verkligen bra, för hon gillade den verkligen och är ute efter mer böcker i den serien, så jag tänkte eventuellt låna ut de böckerna i serien som jag äger till henne.

Jag tycker att omslagen och ryggarna är riktigt snygga, särskilt ryggarna som passar fint i bokhyllan. Det är just det att de är så annorlunda (tror jag) som gör att de är fina och häftiga.

Jag avslutar recensionen med att visa lite bilder på hur det ser ut i boken och förhoppningsvis kanske ni kan se vad det står, om bilderna inte är sådär jobbigt minimala vill säga... Fast ni kan klicka på bilderna för att få de större.



Kort sagt så är det roliga och humoristiska böcker som kan vara sköna att läsa i bl. a svackor, för att man föredrar lättläst och inte är särskilt bra på att läsa eller helt enkelt bara för att man gillar den sortens böcker och njuter av de.

2 kommentarer:

  1. Har läst ettan och tvåan i serien. Gillar dem =)
    Perfekta under lässvacka som du skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har jag inte läst, men jag lånade ettan på bibblan för ett tag sedan, så den ska läsas snart :)
      Precis, lättlästa och roliga, passar perfekt! ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...