söndag 6 januari 2013

Själlös

Författare: Gail Carriger
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 364
Förlag: Styxx Fantasy
Serie: Parasollprotektoratet #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Soulless
Översättare: Lena Karlin
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och värst av allt halv­italienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?

Omdöme: Varför, om jag får fråga, varför har jag inte läst den här förut!? Den är helt underbar, en blandning av det bästa. Det är fantastiska karaktärer, varulvar, vampyrer, parasoll, sarkastiska kommentarer, mysigt språk och sticker verkligen ut från det mesta jag har läst.
Från början var jag lite skeptisk till boken, och tänkte "den är säkert precis som alla andra böcker i den kategorin", men nejdå. Det är särt och udda! Boken överträffade mina förväntningar. Historien är sannerligen originell!

Boken är en riktig bladvändare och sidorna bokstavligt talat flyger förbi. En underhållande roman är precis vad det är. Boken lockade fram mycket skratt och jag bara älskar alla dessa sarkastiska kommentarer som karaktärerna slänger ur sig, särskilt Alexias, Lord Maccons och Lord Akeldamas. De har vassa tungor allihop!
Ännu en sak jag älskar med boken är att den utspelar sig på 1800-talet i London. Från och med nu är 1800-talet mitt favoritårhundrade. Karaktärerna är sådär typiskt 1800-tal och allting stämmer överens, jag har kommit fram till att 1800-talet är fascinerande, med droskor, parasoll, hattar, klänningar och korsetter och hela det stuket. Själva konceptet är fantastiskt. Det är också typiskt engelsmän att vara sådär himla artiga och dricka te stup i kvarten (fast det har jag inget emot, som den te-älskare jag är, hehe).

Låt oss gå vidare till karaktärerna. Förtjusande är ett perfekt ord för att beskriva de. Författaren har en verklig talang! Mina favoriter bland karaktärerna är solklart Alexia, Lord Maccon, Lord Akeldama och professor Lyall. Deras personligheter har man inte stött på förut. Alexia med sin skarpa tunga och sitt sylvassa parasoll, Lord Akeldama som alltid pratar i kursivt och överöser en med smicker, Lord Maccon som hela tiden svär och har sitt hetsiga men härliga humör och professor Lyall som håller ordning på Lord Maccon, alla är de speciella på sitt sätt.

Sammanfattningsvis är det en bok som verkligen bör läsas och jag längtar efter att få läsa de övriga delarna i serien, fast alla har inte kommit ut på svenska än, det är bara Själlös, Chanslös och Hemlös som hittils har utkommit, eller Hemlös kommer ju inte ut förens i april eller maj kom jag på.

Jag har tänkt gör ett inlägg med några av de många underbara citaten i boken, får se när det dyker upp!

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Absolut! Det är en suverän serie ;) Är riktigt avis på dig nu, du har ju för sjutton tillgång till den andra boken. Längtar efter att få läsa den :D

      Radera
  2. Vill verkligen läsa den! :) Och vad roligt med ett inlägg med citat, så vi som inte läst den än också kan ta del av det!:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett måste. Maken till bra och rolig bok har jag (NÄSTAN) aldrig stött på! Ja, jag hoppas att det uppskattas ;D

      Radera
  3. Hej Alba!

    Jag letade på nätet efter ungdomar som gillar att läsa böcker och hittade din blogg. Vilken fin blogg du har!

    Jag har skrivit en ungdomsfantasy och nu lägger jag upp den i delar på min blogg. (Det är inte en publicerad bok.) Jag skulle aldrig drömma om att skriva lika bra som Gail Carriger, men du får gärna läsa och komma med synpunkter.

    Fortsätt läsa! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, vad roligt. Det ska jag genast läsa! Det skulle vara ett nöje :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...