fredag 25 januari 2013

Tistelblomman

Författare: Amanda Hellberg
Genre: Skräck
Sidor: 298
Förlag: Månpocket (Tack för boken!)
Serie: Maja Grå #3 (Fristående)
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Tistelblomman
Översättare: -
Övrigt: Åldern beror på hur känslig läsaren är. Fristående.




Handling: Ända sedan Maja var liten har hon varit annorlunda. Det är en hemlighet hon inte kan dela med Jack, mannen hon älskar.
Jack och Maja flyttar till ett ensligt beläget hus i Skottland, Tistelblomman, som tycks ha en sällsam dragningskraft. Tistelblomman är ett ökänt hus där ett flertal personer har dött. De trivs bra i det gamla kråkslottet och njuter av den storslagna omgivningen.
När Jack åker till Paris för att träffa sin franska gallerist, eftersom han gjort succé som konstnär, får Maja vistas ensam i spökhuset. I trakten viskas det om hemsökelser så fasansfulla att ingen av lokalbefolkningen vågat sätta sin fot på ägorna eller ens i trakten. Snart upptäcker Maja en osalig närvaro i husets dunkla skrymslen och vrår. Dessutom oroar hon sig över hur Jack skulle reagera om han fick reda på att hon var synsk.
Det hela trasslas in ytterligare när Maja får ett erbjudande om ett jobb där hennes förmågor kan komma till användning vid brottsutredningar. Hon ställs inför ett svårt beslut. När Jack måste resa bort blir Maja ensam med sina tvivel och hon tappar fokus på den gåta som det ödsliga huset ruvar på - något som visar sig vara ett dödligt misstag.

Omdöme: Amanda Hellberg är fantastiskt duktig på att skapa och bygga fram stämningar och, framförallt,  skräckromaner. Ett tag fick jag rysningar när jag satt och läste i boken på kvällen. Det är bok som snabbt blir läst och jag älskar att Amanda skickligt skriver om spöken och mystiska väsen.

Redan i början blir boken mystisk och frågor dyker upp, desto längre i boken man kommer desto mer kopplingar ser man och boken slutar bra. Extra roligt är det att boken utspelar sig i Skottland då jag inte har läst så många böcker som gör det.
Äntligen lite skräck! Som jag har letat efter böcker i just den genren. Som ni kanske minns så läste jag "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn" för ett tag sedan, men blev tyvärr besviken då genren inte var skräck som jag hade hoppats på, nu har jag äntligen funnit en bok med lite skräck! Om ni har något tips får ni gärna kommentera!

Karaktärerna är det inget speciellt med förutom Adrian och Maja som är synska och dessutom mina favoritkaraktärer. Varför vet jag inte riktigt men hur som helst så var det de jag fastnade för. Dock så är jag inte särskilt förtjust i Jack, jag tycker att han är lite...ja, jobbig?

Som nu är så är jag ute efter mer skräck och som tur var så har jag en till bok av Amanda Hellberg som står och väntar i bokhyllan, nämligen "Jag väntar under mossan" som jag köpte på bokmässan, så den ska läsas när jag får tid till det.


4 kommentarer:

  1. Längtar efter att läsa den :D

    Tyvärr var inte "Jag väntar under mossan" det minsta läskig enligt mig :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad? Inte läskig?! Nej, men nu tror jag att jag blir galen, jag som går här och förväntar mig att den ska vara läskig! :(

      Radera
  2. Håller med Ella. "Jag väntar under mossan" är tyvärr inte speciellt läskig, men det är bra och lite speciell ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad trist! Nedrans otur! Jag vill ju verkligen läsa lite skräck, men jag blir glad när du säger att den är bra och speciell :D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...