fredag 15 februari 2013

Chanslös

Författare: Gail Carriger
Genre: Steampunk, romantik, fantasy
Sidor: 375
Förlag: Styxx Fantasy (Tack för boken!)
Serie: Parasollprotektoratet #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Changeless
Översättare: Lena Karlin
Övrigt: Passar åldern 12+


Spoiler-varning om du inte har läst "Själlös"!

(från adlibris)
Handling: Alexia Tarabotti, numera Lady Maccon, trivs i sin nya tillvaro som fru till Conall Maccon, Londonvarulvarnas alfa. Men hennes idylliska tillvaro störs snart då varulvsregementet återvänder från utlandet och slår ner sina tältpinnar på hennes gräsmätta. samtidigt sveper en farsot in över London, och den påverkar stadens övernaturliga invånare på ett skrämmande sätt.

På order av drottningen fattar Alexia sitt para­soll, går ombord på ett luftskepp och ger sig av mot Skottland, ursinniga varulvar och en märklig egyptisk mumie. Men det verkar som om någon helst ser att hon inte når sin destination och Alexia måste inse att det finns situationer som inte ens en kopp te kan rädda!


Omdöme: Äntligen har jag fått läsa den underbara uppföljaren till "Själlös"! Som jag har längtat ända sedan jag sträckläste "Själlös", blev frustrerad när jag upptäckte att den var slut och sedan var tvungen att ha fortsättningen, och det medsamma! Jag kan påpeka att detr har hänt nu igen, för "Chanslös" sträckläste jag och nu väntar jag glupskt och entusiastiskt på att förtsättningen ska komma ut i maj i år. Det är ju en evighet tills dess, hur ska jag orka vänta!?
Liksom sin föregångare är detta en bok som bjuder ofantligt mycket humor, skrattattacker, härliga karaktärer med underbara personligheter, spänning och mycket steampunk! Jag kan inte värja mig från boken, precis som med "Själlös". Böckerna av Gail Carriger är utan tvekan riktiga bladvändare som snabbt slukas. Sidorna liksom flyger förbi i en makalös takt. Det enda felet med boken är väl egentligen att den tar slut så snabbt! Och till råga på allt så slutar den i värsta cliffhangern, hit med nästa bok nu tack!

Det kändes härligt att öppna boken och återigen vara tillbaka i Carrigers mysiga England för att återse de underbara karaktärerna som nu är mina vänner, inklusive några nya ansikten. Jag älskar handlingen, att det plötsligt inte går att förvandla sig längre, mycket intressant. Och jag gillar sällskapet som tillsammans beger sig mot Skottland i luftskeppet, Alexia, Ivy, Madame Lefoux, Felicity och Tunstell, det är en udda kombination men det visade sig bli härligt att läsa om de, de passade ihop på ett bra sätt trots deras olikheter.
Språket tycker jag är väldigt bra översatt och mycket fint och mysigt! Det är inte ofta det förekommer vad gäller svenska översättningar, så mycket beröm till översättaren!

Som jag sa i recensionen för "Själlös" så älskar jag att böckerna utspelar sig i London under 1800-talet. Jag älskar ju 1800-talet och finner det mycket fascinerande, som ni kanske vet. Alla klänningar, korsetter, parasoller, droskor, hattar och detta ständiga tedrickande! Jag själv älskar te, så det känns helt rätt för mig.

Nu kommer vi till slutet, som är för hemskt! Boken slutar i en förskräcklig cliffhanger och jag vill ha "Hemlös och det nu, bums! Jag kan inte förstå hur Conall kan tro att Alexia har varit otrogen bara för att hon är med barn! Hon är ju faktiskt själlös så det vore väl inte så konstigt om de fick barn trots att Conall är varulv. Så fort Alexia rör vid honom så blir han ju mänsklig, därför borde det inte vara några konstigheter! Helt knäppt! Conall, skärp till dig! Jaja, vi får se om det löser sig i den kommande uppföljaren, "Hemlös".

Kort och gott så är detta en bokserie jag starkt rekommenderar, så LÄS!

5 kommentarer:

  1. Håller helt och hållet med spoilerdelen. Blev så sur på Maccon :( Läste ut den fjärde boken för ett par veckor sen och tycker att den är bäst i serien hitills! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan för allt i världen inte förstå mig på hans reaktion, han kan väl i alla fall låta Alexia förklara sig? Nej, det var dålig stil, tycker jag :(
      Jaså, vad roligt, då har jag mycket att se fram emot, längtar så! :D

      Radera
  2. Har (precis som Anna där uppe) också läst de fyra första XD Heh. De är jättebra, jag har Timeless i bokhyllan, får se när jag hinner läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar efter "Hemlös"!! GE MIG, GE MIG! :)

      Radera
  3. Sv: Nej det behövdes verkligen inte! Det räckte med ett grattis ;)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...