lördag 9 februari 2013

Pandemonium

Författare: Lauren Oliver
Genre: Dystopi, romantik
Sidor: 387
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Serie: Delirium #2
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Pandemonium
Översättare: Helena Ridelberg
Övrigt: Passar åldern 12+


Spoiler-varning för de som inte har läst Delirium, första delen!

Handling: Hon offrade allt för kärleken. Nu har hon förlorat den för alltid.
Lena ger sig av på en livsfarlig resa genom Vildmarken, till den växande motståndsrörelsens fäste. Samtidigt som det börjar viskas om revolution dras Lena in i ett livsfarlig spel. Här är äntligen den gastkramande uppföljaren till "Delirium".
Den gamla Lena är död. Hon lämnades kvar med Alex blodiga kropp bakom en mur av eld och rök, när de tillsammans försökte fly till vildmarken. Den nya Lena lever från dag till dag. I Vildmarken finns inget förflutet. Det enda som spelar någon roll är nuet, och vad som kommer att hända i framtiden. Och i framtiden finns en möjlighet att motarbeta regimen. I framtiden finns hopp.

Omdöme: Attans! Att jag måste läsa fortsättningen hela tiden, utan att vänta på att kommande delar finns inom räckhåll. Nu har jag fått panik. Alltså, sista sidan, vilken cliffhanger, nu måste jag ha tredje delen, den slutar ju så...abrupt. Det kommer att ta en evighet tills nästa bok ges ut, stön.
Ja, naturligtvis, återigen en cliffhanger. Precis som i första boken, då det även där förekommer en cliffhanger i slutet och man längtar ihjäl sig tills fortsättningen kommer, detta upprepas nu ännu en gång! Jag blir galen!
Till att börja med vill jag säga att jag faktiskt tyckte bättre om Pandemonium än Delirium. På Goodreads blev mitt omdöme såhär:
Bra, faktiskt aningen bättre än Delirium! Men slutet, arggh! GE MIG TREDJE BOKEN! Jävlar vilken cliffhanger... Bra början, mitten var aningen seg men absolut inte dålig, slutet älskade jag och och kunde ha älskat det ännu mer om det inte var för den dumma cliffhangern som gör att jag vill ha nästa bok. TEAM ALEX!

Jag tycker betydligt bättre om Lena i den här boken än vad jag gjorde i den första. Hon är inte längre den där mesproppen som vill följa alla regler och är så orolig, utan nu har hon utvecklats till en mycket tuffare och starkare karaktär än sist jag läste om henne! Mycket bättre!

Och bara så att alla är medvetna om detta, så är jag fortfarande Team Alex. Jag både gillade och ogillade Julian, men Alex är fortfarande min favorit.

Boken innehöll en bättre handling till råga på allt, det var mer spännande boken igenom. Början, mitten (som delvis var lite seg) och slutet, i första delen var det tyvärr inte det. Språket flyter på bra, och även fast jag inte har läst boken på engelska (ännu, för det ska jag definitivt göra) så kan jag ana mig till att översättningen är bra. Men jag har tänkt att jag ska läsa den på engelska om ett tag, bara för att kunna jämföra lite.
Jag gillar idén med nu och , det är alltså olika kapitel som varierar, det gör det hela intressantare att läsa och mindre tråkigt och enformigt.

Kort och gott så är det en serie som jag tipsar om, andra delen är bättre (enligt mig) och jag kommer ivrigt och entusiastiskt vänta på den sista och kommande delen. Desperat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...