söndag 24 februari 2013

Skogens hjärta

Författare: Oskar Källner
Genre: Fantasy
Sidor: 380
Förlag: Fafner förlag (Tack för boken!)
Serie: Nornornas vävnad #2
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Skogens hjärta
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+


Spoiler-varning om du inte har läst första boken, "Drakhornet"!
Handling: Efter att Erik blåste i hornet har det bara blivit problem, och inte bara det att han kallade på en drake när han blåste i det (som Agathon sedan jagade iväg, och inte Erik), men draken är inte hans största problem just nu. Erik har kallat på många onda makter och varelser och numera kryllar skogen av onda varelser, på grund av att han var så dumdristigt.
En dag stöter Erik på en mystisk man, vid namn Lopt, i skogen, han kräver att Erik ska stjäla något som kallas Skogens hjärta från alverna om han vill skydda sina nära och kära. Och om han inte gör det kommer mephiter mycket snart storma byn och mycket blod spillas. Men är Lopt någon lita på? Och vem är han egentligen?
Men det är inte bara Erik som har problem. Hanna ska snart gifta sig, vilket hon absolut inte vill. Hur ska detta gå?

Omdöme: Först och främst, omslaget är så j-vla läckert. Jag älskar färgerna och allting, jag kan liksom sitta och glo på den en lång stund (vilket jag gjorde när jag fick boken!).
Jag tycker om att Källner har lyckats få med lite folktro och nordisk mytologi tillsammans med sina egna fantasier i boken. Alla dessa sagoväsen, älvor och troll. Källner har byggt upp en både farlig, vacker och magisk värld.
Handlingen jag beskrev är bara lite av allt som händer, för "Skogens hjärta" är precis som "Drakhornet" en mycket händelserik bok. Dock så var början lite seg och då blev det lätt så att boken fick ligga orörd ett litet tag, men ju längre in i berättelsen man kom, desto mer spännande blev det och till slut längtade jag efter att få komma hem från skolan för att kunna sätta tänderna i boken, sidorna flög förbi och det dröjde inte länge förrän boken var utläst. För när allt kommer omkring är det en riktigt bra bok som jag varmt rekommenderar.

Erik har utvecklats lite sedan "Drakhornet", vilket jag tycker är bra. För jag kunde så lätt störa mig på och ifrågasätta saker han gjorde och beslut han tog, han var väldigt ofta väldigt dumdristig. Det är han fortfarande i denna boken, men inte lika. I början var han värst, men han blev bättre i slutet. Oskar har sagt till mig att han kommer vara mycket bättre i tredje boken, så det håller vi tummarna för!
Därför är Erik inte min favoritkaraktär, men jag gillar Snuva och Hanna extremt mycket, särskilt Snuva. Precis som i förra boken gillar jag Hanna för att hon är så stark och inte låter sig utnyttjas mer än nödvändigt, och Snuva för att hennes personlighet är så färgstark och skön, och så är hon ju ett troll och vem kan inte gilla det!

Oskar har planerat att skriva hela åtta böcker i serien, och detta är bara den andra, jag ser verkligen fram emot de kommande titlarna! Boken är lättläst och språket flyter på bra. Jag måste säga att slutet är det mest spännande i hela boken, jag älskar att det är då karaktärerna får glänsa och handlingen är som mest spännande då. Frågor som har svävat lite i utkanten blir nu besvarade.

Kort och gott är detta en bok jag rekommenderar (trots osmarta karaktärer, och då syftar jag på Erik), så läs! Tack så mycket, Oskar, för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Det här är en trevlig bok som jag varmt kan rekommendera alla fantasyintresserade ungdomar.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...