lördag 16 mars 2013

Beautiful Creatures

Författare: Kami Garcia & Margareth Stohl
Genre: Fantasy, YA,
Sidor: 517
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Serie: Caster Chronicles #1
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Beautiful Creatures
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Finns nu även som film


Handling: En förbannelse, ett val, två öden ? När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.

När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta ? Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Omdöme: Beautiful Creatures är en högt omtalad bok och har länge varit en stor snackis. Efter att länge ha velat läsa den har jag nu äntligen har jag fått göra just det, och det var inte utan förväntningar, som var riktigt höga. Inte särskilt konstigt med tanke på att så många har läst och gillat den, fast självklart finns det de som gillat den mindre. Jag själv tillhör den förstnämnda kategorin.
Boken är en tjockis och kan delvis vara lite seg ibland, men för övrigt så slukas den snabbt, två dagar gick det åt. Idén bakom boken är unik och intressant. Jag gillar att det handlar om häxor, för det är inget som förekommer särskilt ofta. Dessutom är det tjejen som är den övernaturliga, oftast brukar det vara killen som är det, men det är roligt att tjejen är det för omväxlings skull.

Något bland det bästa med boken är karaktärerna och att man får följa boken ur killens perspektiv. För precis som med den övernaturliga delen är det något som inte är så vanligt. Det är tyvärr (tyvärr och tyvärr...) nästan alltid ur just tjejers perspektiv man får läsa boken.
Karaktärsmässigt så gillar jag både Ethan och Lena. De är starka, men de är inte mina favoriter. För det är nämligen Macon Ravenwood och hans speciella hund Boo, de är mystiska. Jag ville hela tiden veta mer om Macon och när man äntligen fick veta lite om honom var det ändå en massa frågetecken, han behåller helt enkelt det där mysiska hela boken ut, det är mycket därför jag gillar honom men hans personlighet gjorde även den ett starkt intryck på mig.

Jag gillar även staden där berättelsen utspelar sig. Att alla känner alla, och när sedan en händelse råkar nysta upp allt blir den sig inte lik. Fast jag skulle inte vilja bo där...
Tyvärr känns kärleken inte ett dugg trovärdig för mig. Kärlek-vid-första-ögonkastet-känsla, ja, det var det jag fick, även fast det inte riktigt var så. Jag hade också velat veta lite mer om magin.

Sammanfattningsvis är det en bra bok som absolut är läsvärd, men det känns ändå som att det var någonting som saknades... Det känns också som om jag har så mycket mer att berätta om boken, men för tillfället kommer jag ärligt talat inte på något mer, så ni får nöja er med detta!


6 kommentarer:

  1. Jag har velat läsa denna ända sedan det kom reklam för filmen... så det var synd att den inte föll dig i smaken. Men, det gör mig bara mer nyfiken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag vill fortfarande se filmen trots att de flesta klagar på att den är så dålig!^^

      Radera
  2. Vi har samma favoritkaraktärer :D Ska bli så kul att prata om den! Längtar redan :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vi? Vad roligt, men de är ju helt klart bäst! ;) Ja, jag med <3 :D

      Radera
  3. Du nämnde förut bokmässa, jag har aldrig varit på den (antagligen för att den typ var i Göteborg va?). Jag skulle gärna vilja veta lite mer om den :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill kan du mejla mig så kan jag berätta om Bokmässan! ;D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...