fredag 29 mars 2013

Betvingade

Författare: Simona Ahrnstedt
Genre: Historisk roman, kärlek
Sidor: 356
Förlag: Damm Förlag
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Betvingade
Översättare: -
Övrigt: Simona har även skrivit Överenskommelser.


Handling: Östergötland 1349.
I en tid där inget är säkert och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld går stormannadottern Illiana Henriksdotter till en skogstjärn för att bada då hon blir överfallen och bortförd.

Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en utsedd kvinna som ska göra honom sällskap för natten när hans unge soldat kommer med helt fel person. Inte bara är kvinnan framför honom mager och blek han märker också snabbt att hon kommer från en fin familj. Han bestämmer sig för att rida tillbaka med henne men under färden stöter de på Illianas bröder och en olyckshändelse gör att en av bröderna dör.

Från och med den stunden kommer maktspel, intriger och kunglig diplomati att för alltid bestämma över Illianas och Markus liv.


Omdöme: Jag läste tidningen Skrivas nummer om kärlek där det stod om Sveriges egna romance-drottning, Simona Ahrnstedt. Jag hade aldrig hört talas om henne (jo, kanske, namnet och titlarna på hennes böcker lät rätt så bekant) och blev därför genst nyfiken. Jag gillar ju romance men det är inte ofta jag läser just svensk romance. Därför blev det så att jag snabbt satte tänderna i en av hennes böcker, som råkade bli Betvingade. Ärligt talat så hade jag inga förväntningar alls när jag satte mig och läste den, men jag gillade den starkt och lär snart sätta tänderna även i Överenskommelser samt längta efter att hennes tredje bok ska släppas snart (om några månader?).

Jag läste Betvingade i ett svep och älskar att boken utspelar sig i Sverige under medeltiden. Böcker som utspelar sig förr i tiden börjar bli min grej nu, jag älskar ju böckerna i serien Parasollprotektoratet som utspelar sig i 1800-talets London (1800-talet = mitt favoritårhundrade, typ). Det är roligt att hennes böcker utspelar sig under den tiden, man kan jämföra mycket och se hur orättvist kvinnor behandlades på den tiden (även fast det inte är helt jämställt idag).
Appropå Parasollprotektoratet så påminner relationen mellan Illiana och Markus aningen om Alexia och Conalls relation. Deras sätt att ge dessa smarta och roliga svar liknar Alexia och Conalls, vilket jag tycker är väldigt roligt.
Bland karaktärerna gillar jag både Illiana och Markus, frågan är bara varför, men redan tidigt i boken fastnade jag för de bägge. Jag gillar att de från början ogillar varandra starkt, men till slut dras mer och mer till varandra.
Simonas talang för miljö- och personbeskrivningar märks tydligt i boken och det är intressant att följa händelseutvecklingen.

Kort sagt så är det en bok jag varmt rekommenderar och jag själv ska försöka läsa Överenskommelser så fort jag får tag i den och även boken hon skriver på nu.
Jag är sugen på mer av Simona!

4 kommentarer:

  1. Svar: Verkar som att de flesta tycker att skådespelarna är för gamla, men jag tycker faktiskt inte att det gör något längre. Är ju inte säkert att de ser lika gamla ut i själva filmen heller :)

    Visst får du det, bara du nämner att de kommer ifrån mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng där! ;)
      Tack så mycket, supersnällt!!^^

      Radera
  2. Har aldrig läst någon bok som utspelar sig "förr i tiden", tror jag. Men den här boken verkar ju superbra så jag kanske ska ändra på det! ;)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...