tisdag 19 mars 2013

Häxmästaren

Författare: Peter Bergting
Genre: Fantasy
Sidor: 302
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Serie: Legenden om Morwhayle #1
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Häxmästaren
Översättare: Peter Bergting
Övrigt: Peter Bergting är även bokens illustratör!!


Handling: En motvillig hjälte och hans försvunna tvillingsyster. Ett magiskt svärd. En uråldrig drake. En ondskefull häxmästare, på väg att åter stiga upp ur graven 
Så låter upptakten till årets bästa barn- och ungdomsbok - den första delen i en serie om tre. 
Arteil Krill är femton år och har levt nästan hela sitt liv i småstaden Gopnyk. För tio år sedan försvann hans tvillingsyster Malda under mystiska omständigheter. Arteil trodde väl aldrig att han skulle få se henne igen - och definitivt inte att hon en dag plötsligt skulle stiga fram ur en magisk portal bakom garderoben i hans eget sovrum! 
Så börjar en halsbrytande resa. Arteil och Malda beger sig till den myllrande staden Morwhayle, på andra sidan havet. 
Det visar sig att Malda har vuxit upp hos ingen mindre än den ondskefulle häxmästaren Wurzel Stern, och har fått lära sig mer än något barn borde om hur svart magi fungerar. Arteil följer sin syster utan att egentligen veta vad hon har i kikaren - tills det visar sig att hennes plan är att väcka häxmästaren från de döda. Malda lyckas stjäla den magiska formelbok som behövs och flyr. 
Vems sida ska Arteil stå på? Är hans syster verkligen ond? Tillsammans med sin far Gilrem och faderns gamle magikervän Scurvley försöker Arteil förhindra att häxmästaren vaknar. Och Arteil vill hitta Malda igen. Jakten på Malda och häxmästaren kulminerar i en strid på liv och död vid häxmästarens övergivna borg i spökstaden Murlegh.


Omdöme: Jag har länge varit nyfiken på den här serien då jag har sett att Miriam på Schitzo-Cookies Bokblogg tyckte mycket om den samt så hade Viggo från Bookfinger rekommenderat böckerna till mig, så jag tog mig frihet och frågade efter ett recex och fick ett glatt ja. Härligt, tänkte jag, vi får hoppas på att detta blir bra! Eftersom att jag inte hade hört alltför mycket om boken och serien (bara Miriams recension och Viggos tips) hade jag ännu inte bildat några förväntningar, vilket var mycket bra för det gjorde att jag uppskattade och gillade boken mycket mer än vad troligtvis skulle ha gjort annars.
Först och främst, svensk fantasy! Jag blir så glad, för jag börjar äntligen finna lite svensk fantasy.

Av karaktärerna har jag helt klart mina favoriter. Överst på listan står faktiskt Malda, man vet aldrig var man har henne, hon är mystisk och jag vill veta mer om henne. Tätt efter kommer draken Gorgo (Gorgobestor) och Briar. Härliga båda två! Gorgo är både ond och god, jag är faktiskt lite osäker på var han befinner sig på "ond-och godskalan", men Briar är desto lättare att bestämma sida för, han är helt klart god! Jag fastnade faktiskt för alla karaktärer, fast jag är lite avig för Arteil, jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom.
Stort plus för dessa mytologiska väsen, såsom drakar och varulvar, samt även lite påhittade!

Jag gillar att gränsen mellan god och ond inte är så tydlig, det är många gråa karaktärer som helt enkelt befinner sig lite mittimellan, varken svart eller vit. Ärligt talat tycker jag faktiskt om att man inte är riktigt säker på vilken sida alla karaktärer står.
Spänningen är ofta på topp (i princip, jag vill ju inte utlova någon superduper-actionfylld bok där varje mening är sprängfylld med action) och ibland är det svårt att slita blicken från sidorna även fast man måste.
Det finns även härliga illustrationer med som jag verkligen njuter av, mycket fint tecknade, han har verkligen talang den där Peter Bergting.

Den enda nackdelen med boken är, precis som Miriam påpekade, att läsåldern är 9-12 år. Och även fast jag bara är tolv (snart tretton, om bara en månad!!!!) tycker jag inte alls att boken är enbart för den yngre åldern, den passar faktiskt de flesta åldrar!

Kort sagt, en lättläst svensk fantasy-bok som jag varmt rekommenderar! Den har i princip allting en bra bok ska ha: bra handling, karaktärer, spänning och skrivsätt. Som sagt blir det plus för de fina illustrationerna. Jag kommer be om recex på fortsättningen, "Demonprinsessan", snarast möjligt. LÄS!


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag höll tummarna för det, och nu vill jag bara ha fortsättningen ;D

      Radera
  2. Svar
    1. Vad roligt, den är verkligen bra! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...