tisdag 12 mars 2013

Jag väntar under mossan

Författare: Amanda Hellberg
Genre: Skräck, fantasy
Sidor: 218
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Jag väntar under mossan
Översättare: -
Övrigt: -


Handling: När Tilda är nära att drunkna och spolas i land på den olycksbådande ön mitt i sjön skruvas hennes känslighet upp. Hon tränger djupare in i en värld av övernaturliga varelser och mystiska samband där ingenting är som det först verkar. Samtidigt vakar någon - eller något - över varje steg Tilda tar ... 

I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?


Omdöme: Jag har tidigare läst och recenserat Tistelblomman av Amanda Hellberg och tyckte att den var helt okej, därefter ville jag självklart läsa något mer av henne och som tur var hade jag en bok av henne hemma sedan Bokmässan. Och efter en tid satte jag igång med att läsa den.
Boken började bra och skänkte verkligen den där trolska och mystiska stämningen, dessvärre så blev jag inte lika förtjust i andra halvan av boken och på slutet förlorade boken sin kusliga stämning och glans. Mycket synd, för själva idén och tanken bakom boken är väldigt bra.

Jag älskar miljön och Amanda Hellberg är väldigt bra på miljöbeskrivningar och använder ett poetiskt språk. Redan på omslaget ser man den härliga och mysiga miljön som jag älskar så mycket. För omslaget är ju hur snyggt som helst, tycker ni inte det? Färgerna och allt, underbart! Omslaget påminner mig faktiskt lite om här hemma, både i Sverige och hemma hos mig. Det är det bästa med Jag väntar under mossan.
Ett av bokens största problem är att den är på tok för kort och kärleken kommer till på några få dagar bara. Jag hade önskat att författaren hade fortsatt och spunnit vidare på berättelsen så att man kunde lära känna karaktärerna lite bättre, helt enkelt att hon hade fokuserat mer på karaktärerna och romansen.
Jag gillar att man får läsa lite ur "skurkens" synvinkel, för det är inte särskilt vanligt (fast kanske lite när jag tänker efter).

Början är helt klart bäst, det är trolskt, kusligt och lite mystiskt, precis som jag vill ha det. Och många mytologiska väsen är med i berättelsen, något jag verkligen gillar. T.ex Skogsrået, Näcken, Myrlingar och älvor.
Andra halvan av boken spårade ur lite och började plötsligt bli mer fantasyinriktad, det var verkligen inte vad jag väntade mig. Vanligtvis är ju fantasy en mina favoritgenres men jag kände att jag tröttnade då. Hade Amanda fortsatt såsom hon börjat hade boken varit jättebra, men nu gjorde hon tyvärr inte det och boken uppfyllde tyvärr inte mina önskemål.

Kort sagt så började boken mycket bra, men andra halvan av boken spårade ur och jag blev dessvärre lite uttråkad. Författaren kunde också ha fokuserat mer på karaktärerna och den lilla romansen. Men jag älskar miljön och miljöbeskrivningarna är poetiska, och självklart älskar jag omslaget!


2 kommentarer:

  1. Älskade också miljön i boken och tyckte också den kunde varit lite längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att vi har samma åsikt! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...