måndag 15 april 2013

Anna klädd i blod

Författare: Kendare Blake
Genre: Urban fantasy, paranormal romance, YA, skräck
Sidor: 282
Förlag: Fenix (Tack för boken!)
Serie: Anna #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Anna dressed in blood
Översättare: Hanna Svensson
Övrigt: -


Handling: Cas Lowood har ett uppdrag. Han dödar spöken som är kvar på jorden för att mörda människor.
Legenden om Anna Korlov har lockat Cas till Thunder Bay i Kanada. Anna mördades 1958, men hennes vålnad finns kvar i det hus där hon dog och ingen som vågar sig över tröskeln kommer levande tillbaka. Hittills har hon tagit livet av tjugosju ungdomar och det verkar inte ta slut där. "Anna klädd i blod" kallas hon av traktens invånare och hon visar sig bli Cas största utmaning sedan han tog över rollen som spökjägare efter sin fars död. För hur tar man sig under huden på någon som inte har någon hud kvar, och hur dödar man egentligen någon som redan är död ?


Omdöme: Från början tänkte jag läsa boken på engelska (eng. Anna dressed in blood), då den under förra året cirkulerade mycket på bokbloggarna och självklart väckte min nyfikenhet, men efter ett tag ändrade jag mig, dels för att jag på detta sättet fick boken gratis genom att få sen som recex (fast jag hade ju lika gärna kunnat låna den engelska på bibblan, men jag ville ju liksom ha den ändå så...), och jag är ganska säker på att jag också fick den läst snabbare, annars hade det bara dröjt. Så jag är nöjd över att jag fick den som recex! Men nog om det.

Mina förväntningar var höga då jag hört mycket gott om den och jag hade planerat att läsa den väldigt länge, frågan är då vad jag tyckte om den. Hade jag för höga förväntningar?
Nej, jag tyckte mycket om Anna klädd i blod! Man kastas in i historien direkt från de första sidorna och sitter fast rejält. Redan i första kapitlet får man läsa om när Cas är på spökjakt, vilket är mycket intressant och spännande att få kastas in i redan från början, men det är det som gör en bok bra, man ska se till att fånga läsaren i början, vilket Kendare lyckas med.
Jag gillar konceptet och idén med spökjägare, för jag har nog (märk mina ord väl, jag sa nog!) aldrig läst en bok som handlar om just det, jag har läst om vampyrjägare, varulvsjägare, häxjägare mm, men som sagt, inte spökjägare. Jag tycker även om att Cas stöter på ett spöke som är nära inpå omöjligt att döda/"fixa", det gör det hela ännu mera spännande.

Det är ovanligt med en kille som huvudkaraktär, så det var kul att som omväxling få följa en kille, en väldigt bra berättarröst dessutom, jag gillar att få läsa ur hans perspektiv. Förutom detta är det också roligt att det inte är killen som är övernaturlig, utan tjejen! Plus till Kendare för de bägge sakerna!
Anna gillar jag också väldigt mycket, hon är stark, smart och har något som får mig att gilla henne starkt. Jag gillar även de andra karaktärerna, men mina favoriter är Anna och Cas.

Kort sagt är det en bra bok som jag rekommenderar, med en intressant idé, händelseutveckling och bra karaktärer. Jag ska absolut läsa fortsättningen (eng. Girl of Nightmares)!


2 kommentarer:

  1. Hej :) Du har fått en till utmärkelse av mig: http://bookfinger.blogspot.se/2013/04/liebster-blog-award.html
    :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...