lördag 20 april 2013

Eld

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 633
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Engelsfors-trilogin #2
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Eld
Översättare: -
Övrigt: -


Handling: De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.

Omdöme: Det var rätt länge sedan jag läste Cirkeln och tyvärr har jag glömt lite av det mesta, därför var jag aningen orolig över att sätta mig och läsa Eld och dessvärre har jag på grund av det avstått från att läsa den, vilket resulterar till att den har fått stå och damma i bokhyllan ända sedan Bokmässan, då jag köpte den, men överraskande nog kom minnena tillbaka ju mer jag läste. Jag trodde inte att Eld kunde överträffa Cirkeln, men det var precis vad den gjorde! Precis som med Cirkeln flyger sidorna förbi i en rasande takt och det är omöjligt att sluta läsa. Det var underbart att få komma tillbaka till Engelsfors och De utvalda, det märktes att jag längtat efter just det!

Som sagt så tycker jag att Eld överträffade Cirkeln, handlingen är lika (vilket inte är särskilt konstigt) men vad gäller innehållet är Eld mycket bättre och mer utvecklad. Ni vet ju hur mycket jag älskade Cirkeln, kan ni ens föreställa er hur mycket jag gillade Eld då? De utvalda har utvecklats mycket och är mer tajta i Eld än de var i Cirkeln. Jag gillar att de har utvecklats mer sedan sist och förhoppningsvis kommer de att ha utvecklats ännu mer i den kommande och sista delen i trilogin.
Mina favoritkaraktärer är Linnea och Vanessa, jag har funderat över varför det är just de två jag gillar och kommit fram till att jag faktiskt inte vet svaret på det. Jag har bara fastnat så lätt för de karaktärerna, de har något som gör att jag gillar de så mycket. Men jag kan ana att jag gillar Linnea för att hon är så speciell, hon vågar vara annorlunda och är stark, jag tycker mycket om hur hon klär sig. I Berättelser från Engelsfors tycker jag att Lina Neidestam tecknar Linnea så fint (det är därifrån jag gillar hennes klädstil, för jag vet mer hur den ser ut!) och hon är precis som jag föreställde mig. Det är roligt att man i Eld får läsa ur Linneas perspektiv mer än vad man fick göra i Cirkeln.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag gillar med Vanessa, men någonting är det och jag hoppas verkligen att (SPOILERVARNING!) hon och Linnea blir tillsammans i Nyckeln!
Alltså är mina favoriter Vanessa och Linnea, men jag gillar självklart de andra Utvalda också!

Jag gillar hur Sara och Mats lyckas blanda vardagslivet med häxlivet och göra det så spännande. Utan vardagsbiten med vanliga vardagsproblem som syskon, kärlek, familjen, skolan etc skulle det inte vara samma sak och kanske heller inte vara lika bra böcker, dock så hade det gärna fått handla lite mer om magin, vilket det tyvärr inte gjorde så mycket.
Under hela läsperioden satt jag som klistrad vid sidorna och kunde absolut inte sluta. Eld är, liksom sin föregångare, en riktig bladvändare.

Kort och gott är det en bok som inte går annat än sträckläsa, har en bra karaktärs- och händelseutveckling. Jag rekommenderar den mycket varmt. LÄS, LÄS, LÄS!!

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, les, les! En flott oppfølger til Sirkelen. Jeg gråt på slutten av boken, og gleder meg veldig til den siste boken kommer. Flott rec. av Eld :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta är verkligen en strålande uppföljare som är värd en stor applåd! Jag längtar så tills dess att Nyckeln kommer ut, hoppas att det blir en bra avslutning på serien :) Tack så mycket!^^

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...